söndag, oktober 23, 2005

I Damaskus

Damaskus by night sep 2005 Jag var och gjorde ett journalistjobb i Damaskus som tidskriften BRUS (som ges ut av Ungdomsstyrelsen) köpte av mig. Att vara journalist är ju något märkvärdigt i enpartistater. Jag kom knappt in i landet till att börja med. Killen i passkontrollen kliade sig i huvudet och hämtade chefen och tolkar innan jag kom in. "Freelance?" what is? freelance? newspaper? Men eftersom jag var inbjuden av syriska regeringen så fick de till slut sätta en stämpel i passet. En femtedel av Syriens befolkning arbetar antingen som poliser, militärer eller hemliga poliser. På gatorna såg man i bland gubbar som såg sura och misstänksamma ut. -Typiskt för hemliga poliser, sa min vän. Och i Syrien inser man att det inte går att prata om Irakkriget utan att börja med vad som hände i Israel 1948. Fast under veckan kände jag mig ideologiskt kidnappad av några av de palestinier vi träffade. På en fritidsgård fick vi se en hyllningsfilm tillägnad en ung palestinier som dragit till Irak och bombat amerikaner och sedemera blivit skjuten. Här hyllades han som en martyr. Och en av kvällarna hamnade vi på en fest i det palestinska området i Damaskus. 300 personer minst, 90 % män. Telefon med dött barn på Vi fick tårta och te och vi klappade händerna med musiken. Gubbar med k-pist stod utanför huset och vaktade. På en telefon hade någon klistat ett foto av ett dött barn med blod i munnen. Jag som trodde att vi varit på väg till en restaurang ville bara äta. Jag ville inte veta vems död de firade i kväll. Tolv på natten fick vi äntligen mat. Jag lärde känna Aliaa, en djupt troende och from tjej som pluggat genetik i Spanien. Hon bodde hemma med sin mamma (pappan var död och bröderna utomlands) i en fin lägenhet i bergen med utsikt över stan.Damaskus moskeér lyser gröna om natten. För tio år sedan hade en ung man friat men Aliaa tackade nej. Mamman var fortfarande arg för det. När vi sitter och pratar kommer det en harang på arabiska. Mamman tycker Aliaa pratar för mycket... Aliaa var i Spanien när bomberna smällde i Madrid. Hon kunde knappt lämna huset förrän det kom fram någon och bad henne förklara hela sin religion. Roligt och svårt att diskutera tro med en så djupt troende person som verkligen tror på änglar, demoner och livet efter detta. Hon påminde faktiskt om min gammel moster Helfrid Nathorst-Böös. Och jag blev full i skratt när vi kom hem till dem. Nog hade de finrum alltid. Precis som moster Helfrid och Gerda och min egen mormor Signe. - Vad tror du på? frågade hon mig. -Ja, min värld är kaotisk, svarade jag. Det finns ingen gud och ingen "masterplan" och det enda liv vi har är just detta. Men just därför tror jag på att försöka vara god, visa respekt och att känna kärlek. Jag fösökte ge den fromma ateismen ett ansikte och Aliaa det fromma islam. Vi enades om att det är bra om människor med olika religioner kan bo granne med varandra. Man kan ju alltid tala om var tomaterna är billigast och var brödet är bäst.... Det borde inte vara så svårt....Så har ju ofta den moderna staden funkat tänker jag. Heja resandet säger jag bara och jag har också fått lust att läsa poeten Adonis som kommer från Damaskus...

1 Comments:

Blogger Space babe said...

Hej! Vad kul att få se bilder och läsa om din resa till Damaskus. Jag blev inspirerad att själv ta lite bilder och lägga in. Jag har inte riktigt insett vikten av bilder tidigare, måste jag erkänna. Men i din text så bidrog verkligen bilderna.

10/23/2005 10:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.