tisdag, maj 16, 2006

1. krukväxt 2. nina björk

i dag är det tisdag och jag tänker på nina björk och på min krukväxt. 1. krukväxten: "jag har blivit totalt ignorerad i över ett års tid ingen har vattnat mig ingen har bytt min jord ingen näring har jag fått jag har klarat mig på den fukt som finns i luften så plötsligt en dag kommer hon som bor här och flyttar mig till badkaret och sprutar kallt vatten på mig varför? varför denna plötsliga omsorg? är jag en jude i en vagn på väg till ett förintelseläger som man plötsligt sprutar vatten på?" 2. nina björk Hennes text i söndags dn var riktigt bra. Hennes djupsinniga poäng är att relationen mellan barn och förälder är förlegad utifrån vårt moderna meritokratiska sätt att se. Det finns inget "jag slutar vara din mamma". Det finns ingen frivillighet. Det finns ingen frihet och ingen utväg. Hon kallar förärldrarskapet "En otidsenlig rest av helighet" Inte undra på att förstagångsföderskorna- särskilt de begåvade och ambitiösa- bryter i hop när de får en unge. Hela deras självbild och deras begreppsvärld rasar. Det hände även undertecknad men jag reste mig igen....på något sätt. jag skrev en dikt för några år sedan om detta. "Jag älskar inte barnen" heter den. Jag vet faktiskt inte var den håller hus men jag slänger nog upp den här snart den är tonsatt. jag ska få stimpengar ha ha Andra bloggar om: , , , ,



Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.