onsdag, augusti 16, 2006

Kokain & Sprit

Sven Nylander tog kokain och ljög som en idiot och påstod att någon hade lagt knark i hans drink. Slutligen erkände han och nu får han sparken från uppdraget i ”Ren Idrott”. Till och med DN rusar åstad och tar paparazzibilder utanför villan i Limhamn på tisdagen. Nylander sitter plågad i bilen. "jag berättar mer sen" säger bildtexten. Men hycklar och ljuger Nylander egentligen mer än någon annan i vårt land? Att predika en sak och göra en annan som Nylander gjort är ju egentligen bara vardagsmat. Han gestaltar det dubbla i hela vårt lands alkohol- och narkotikapolitik. Titta på systembolagets tidning som både ska sälja och varna. Självklart kan man vara för att svenska idrottsutövande ungdomar bör skyddas från doping samtidigt som man själv drar en lina då och då. Själv har jag snart tonårsbarn: inför dessa kommer jag se ut som ett frågetecken när eventuella positiva erfarenheter av alkohol och narkotika kommer på dagordningen. Det är så hela vår kultur funkar. Ungdomar ska skyddas och vi ska hyckla. Så gjorde våra föräldrar och så gör vi. Och förresten vilka andra jobb än politiskt korrekta ”Ren idrotts” -uppdrag blir man egentligen erbjuden som före detta häcklöpare? Han får väl börja designa underkläder han med när han har repat sig. Andra bloggar om: , , , ,

11 Comments:

Blogger Sixten said...

"Ungdomar ska skyddas och vi ska hyckla. Så gjorde våra föräldrar och så gör vi", säger du är den rådande ordningen. Vet inte om jag håller med dig, eller rättare, tycker nog att du använder Nylanders klavertramp för att säga ngt som möjligen hör hemma ngn annan stans. Men först till Nylander. Tycker inte att det är hycklande att ge kritisera ngn som har som huvuduppgift att propagera för en drogfri idrott. Sen är det väl en annan sak att som förälder försöka se till att ungdomarna inte dricker FÖR mycket, det är ju inte den rådande ordningen att förbjuda alkohol och leva som total nykterist. Och därför kan jag inte se att det skulle vara hycklande om vuxna dricker. Dessutom är det väl också så att att vuxna både kan äta glass och middag, barn klarar oftast bara glass.

8/16/2006 10:05:00 fm  
Blogger Morelli said...

sixten: jag säger inte att journalisterna "hycklar" när de kritiserar nylander. Jag säger att de kastar sig över honom och gör honom till en syndabock JUST DÄRFÖR att det finns ett generellt hyckleri kring alkohol & narkotika som genomsyrar hela vårt samhälle..

8/16/2006 10:16:00 fm  
Blogger Sixten said...

Well, jag tycker bara inte att det finns så mycket hyckel kring alkohol, det är ingen som säger att det inte kan kan vara roligt att dricka sprit. Inte ens berörda myndigheter säger det vad jag känner till. När det gäller narkotika kanske du har mer rätt, om du menar att vi hycklar och säger att det aldrig kan vara roligt. Knark är bajs hette det väl en gång i tiden. På detta område vet jag dock mindre...

8/16/2006 10:40:00 fm  
Blogger Space babe said...

Jag tycker du visar på något väldigt tankeväckande. (Ack varför känns det ordet så mossigt och pensionsmässigt och byråkratiskt? Vi måste ta tillbaks det från var-det-nu-har-använts-för-mkt.)

Jag tycker inte att vi ska hyckla om alkoholens eller knarkets alla möjliga verkningar för våra barn. Personligen har jag tagit flera bloss många gånger på jointar, men aldrig fått nån effekt. Du har ju däremot en väldigt effektfull erfarenhet. Kokain kan jag tänka mig att snorta när jag är 60 år.

Min mans plan för våra barns tonår är att när de t ex ber att få åka till Hultsfred, låta dem argumentera för varför de inte ska få det. Jag tycker det låter rätt vettigt.

8/16/2006 10:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Vem fan är Sven Nylander?
Jag retar mig på hela debatten, alla som förfasar sig...så oerhört korkat. Jag är glad att jag fullkomligen skiter i gubben - låt han hålla på. Förr eller senare åker han väl i fängelse, för nog är det väl olagligt...eller? Låt oss slippa höra mer om honom. Drogfri idrott tycker jag dessutom låter som ytterligare ett skämt...även om jag anser att det är fel med droger - så tror jag vi kan se oss i stjärnorna efter en drogfri värld. Det är som att tro att man kan avskaffa girighet, eller lusta, eller avund...impossible. Tror jag. Gudrun

8/16/2006 01:29:00 em  
Blogger Morelli said...

sixten, du sixten: du har rätt i att det största hyckleriet här är kring knark & "knark är bajs kampanjen" var ett skämt.

Space babe: Hasch är jätte jätte tråkigt o dåligt o farligt för hjärnan- man blir helt paranoid o svettig o tänker i deprimerande tankebanor, särskilt i kombination med SSRI preparat :-)

Gudrun: jag håller med, låt oss strunta i gubben Nylander o prata om något annat- fast det känns lite bra att ge honom stöd i denna svåra stund...

8/16/2006 02:22:00 em  
Blogger Morelli said...

"knarka inte FÖRE matchen! kanske Ren Idrott" borde ha som slogan & behålla Nylander

8/16/2006 02:55:00 em  
Blogger Hanna said...

En god sak detta fört med sig är att vår käre vän Jimmy "idag var inte min dag" Nordin har lämnats ifred, som sig bör.

8/17/2006 10:34:00 fm  
Blogger Helena Looft said...

Jag läste någon intervju någon gång med Steven Tyler (Aerosmith) där han tillfrågades hur han skulle bete sig om hans barn ville använda droger, eftersom han skulle ha lite svårt att dubbelmoralisera i frågan. Då svarade han att om man har en ständigt pågående kommunikation med sitt barn så är droger ingenting att oroa sig för. Det tycker jag var ovanligt insiktsfullt.

8/17/2006 01:07:00 em  
Blogger Morelli said...

hej helena! låter bra men undrar om det hjälpte..
Såg en dokumentär om Iggy Pop där det framkom att han knarkat MED sin trettonåriga son när det begav sig...

8/17/2006 04:41:00 em  
Blogger Helena Looft said...

Hm, ja, det finns ju olika sorters kommunikation, naturligtvis ... Vet inte hur det står till med Liv Tylers drogvanor, men senast jag såg henne på en bild drog hon på en barnvagn och såg rätt sund ut.

8/17/2006 06:23:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.