onsdag, april 04, 2007

Yes mam, vi är koloniserade

Heja Nina Björk, där satt den igen som vanligt. I so totally agree. Och jag har letat efter texten ända sedan det började dyka upp kritik av den i en massa bloggar. Här tex. DN, skärp er, se till att ni länkar bättre till er förnäma kolumnist. Varför funkar det inte att söka på henne förrän efter en vecka? Hon är den bästa ni har. Det här var förresten också väldigt skojigt och rörande skrivet fast i ett helt annat ämne och av en helt annan skribent.

6 Comments:

Blogger Morelli said...

jag hinner inte skriva ngt längre inlägg men har funderat lite i natt. varför gillade jag nina björks krönika när jag inte gillade tex "vill ha mer" av katarina bjärvall som också försöker komma åt konsumismen? Jag har bara ett halvdant svar på den frågan och det är "stilen". Bjärvalls förakt för den bostadsrättsägande medelklassen som konsumerar var tydligt i boken. Björk föraktar ingen, möjligen sig själv, det är ideologin hon vill åt.Dessutom är björk ofta oförutsägbar & tänker ett steg före, det kan man inte säga om de flesta andra vänsterjournalisterna. så: var gärna vänster men var det med stil

4/05/2007 07:50:00 fm  
Blogger Lisa said...

Jag tror inte att du läst min text. Den handlar inte om Nina Björk utan kritiserar förakt och uteslutande.
Anninas text är oerhört självrannsakande.

4/05/2007 09:38:00 fm  
Blogger Morelli said...

okej, sorry lisa jag läste din text slarvigt och snabblänkade till texter som nämnde ordet "förakt för konsumtion" i början av sig. Men jag tycker fortfarande inte nina björks text handlar om det "förakt" som annina skiver om. Att välja bort konsumtion är väl en politisk handling som heter duga. Att våga ha ett fult kök. Att inte dras in i den ideologiska centrifug som tidningar som family living o mama står för

4/05/2007 04:14:00 em  
Blogger jacobsteel said...

Smak och åsiktspolis är alltid sömnigt men man blev ju glad av att läsa både kängan åt heminredningshystering och SVTs löjlifiering. Skönt att nån höjer rösten lite också.


Personligen är jag ju så dödstrött på pengar att jag tycker att vi gjorde fel som art när vi lämnade träden.

Men glad påsk ändå! ;)

4/06/2007 11:20:00 fm  
Blogger Morelli said...

jag med är trött på det jacob steel men det verkar vara en oövertäffad religion. Jag undrar för övrigt när det kommer en politik som lyckas marknadsföra icke-ägandet för mig...

4/07/2007 07:52:00 em  
Blogger Space babe said...

Jag tyckte också att kritiken mot Nina Björks krönika var lite konstig, och ville fundera lite till samt prata med dig. Jag håller med dig. Surprise.

4/10/2007 09:32:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.