lördag, september 08, 2007

Slarv

jag städar köksgolvet noggrannt

(såpa, rotborste, hink, trasa)

knorrar något om att jag minsann aldrig slarvar

när martin kommer in

och påstår att jag visst slarvar...

att det är en del av min personlighet att vara slarvig...

att mina diktsamling ( som jag så småningom kommer att sluta tjata om...)

alldeles korrekt kritiserats för just detta...

att jag slarvar!

En slarvig dikt om död

En slarvig dikt om livets förgänglighet

Lite hafsig en om ditt och om datt

jag tänker nu

att språk bara är små pip från vantar som slungas runt i den stora centrifugen

och att om jag en dag skriver dikter lika noggrannt som jag städar

8 Comments:

Blogger Unknown said...

Att städa en lördag är, enligt min uppfattning, en synd! Städa, röja upp, snygga upp, plocka undan, tvaga, stryka kläder, osv, gör man under arbetsveckan (t.ex. kvällar) Helgen är för att kalasa, sällskapa, vara försänkt i sömn, titta på teve, lyssna på P1, vara online, osv.
(^_^)
Abbe

9/08/2007 10:23:00 fm  
Blogger Morelli said...

okej då---men det jag framförallt gjorde var ju att blogga...och det är ju att vara online ju

9/08/2007 10:28:00 fm  
Blogger Morelli said...

och i morgon ska jag definivt vila- att arbeta på en söndag är otänkbart! särskilt när det vankas en 40års fest i kväll..

9/08/2007 10:29:00 fm  
Blogger Jenny Morelli said...

och jag gillar lite slarv..i alla fall i dikter.. dikter helt utan slarv är... boring

9/08/2007 01:02:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ursäkta en okunnig.

Men hur skiljer man slarv från schwung i diktning?

Finns några säkra tecken?

9/08/2007 01:54:00 em  
Blogger Morelli said...

ja gunther, vad är schwung i förhållande till slarv...?
Är de syskon?
Är kanske slarv schwung som har ramlat?
Kan man propagera FÖR slarv i en dikt men MOT schwung?
slarv är kanske mer "hejsan hoppsan jag skiter i det här", eller "oj då dörren ramlar av"...
schwung är snarare lite ambitiöst och med stark motor...ta ut svängarna...

9/08/2007 04:24:00 em  
Blogger Helena Looft said...

Kan du inte skriva slarviga dikter och sedan städa upp lite i efterhand ...? Eller göra slarvet till ditt signum? Om Stig Larsson får skriva dåliga dikter så kan väl du få skriva slarviga dikter?

9/10/2007 09:38:00 fm  
Blogger Morelli said...

jo det tycker jag att man ska kunna få..men jag tror det kan behövas en städare som går efter och plockar upp...redaktör?

9/10/2007 10:48:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.