måndag, oktober 15, 2007

Justa killar?

För x antal år sedan var jag på fest tillsammans med bland andra vänsterjournalisten D (omnämnd i boken M&T). I denna veva hade en hög chef på DN född på 30 eller 40-talet bette sig otillbörligt mot en kvinnlig anställd och det hade stått i alla tidningar. Så stod jag där på vänsterjournalistfesten med D och han försökte småsnacka och började därför på ett lättsamt sätt ondgöra sig över den där hemska chefen. Vad som hände var att jag utan att ha haft någon uppfattning om chefen eller D innan började försvara DN-gubbe-chefen. Det kom liksom spontant. Natten var sen och jag hittar ingen minnesanteckning nu men jag sa förmodligen någonting i stil med att "det finns väl värre saker än att nypa sina underordnade i rumpan". D gick i taket minns jag och gormade och skrek och tyckte att jag var dum i huvudet som sa så…Ingen mer kontakt. Fine with me. Förrförrförra veckan under bokmässan i Göteborg hamnade jag återigen på en fest. Sent på natten träffar jag G, en 40+ cool cat-kille från Stockholm som gärna hänger med yngre och som jag känner lite genom en gemensam bekant. Det första han gör är att ondgöra sig över Bert Karlsson som också var på mässan och som enligt G är en" jävla rasist". Och jag som både var blid till sinnet och lite gindimmig känner plötsligt motivation att försvara Bert Karlsson. Jag ifrågasatte starkt att han var rasist och när G parerade med att han minsann startade ny demokrati osv replikerade jag argt med att det herregud var ju typ 15 år sen och att rasist är ett alldeles för starkt ord. G går därifrån. Ingen mer kontakt. Sen nämnde jag denna sista incident för C på jobbet som berättade att han känner en tjej som enligt honom också alltid har blivit superarg på just "justa killar". Men jag vet inte om de här två killarna var justa. De här killarna ville förmodligen bara ställa sig in. De ville antagligen bara enas om någon slags gemensam fiende som man kunde chit-chatta runt. De kränkte mig genom sitt illasinnade tal om hur dåliga andra är. Och de underskattade mig. Think again baby.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra gjort. Jag lovar att 99% av alla bara skulle ha hållt med. Tacksamma objekt att spy galla över så de måste ha blivit förvånade över att möta motstånd. Isapisa

10/16/2007 09:15:00 em  
Blogger Morelli said...

tack för kommentaren, du är typ den enda nu när spacebabe åkt till kina

10/17/2007 07:30:00 fm  
Blogger Morelli said...

fast det är inte riktigt sant L & Abukar är bra på det också

10/17/2007 08:47:00 fm  
Blogger Space babe said...

Jag finns kvar, fast i Kina. Jag vet inte, dessa killar har ju sin sjalvbild, och jag kan val halla med dig om att de riktar in sig pa latta maltavlor, men du lutade sjalv at politiskt korrekta asikter nar du varit pa Lars Vilks-motet, kanske har de sett mkt sant?
Jag menar bara, man behover inte va dum i huvudet bara for att man hyser politiskt korrekta asikter, kanske talar jag om mig sjalv... Kram.

10/18/2007 02:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

okej, min rubrik borde vara: killar som närmar sig främmande kvinnor med väldigt korrekta politiska åsikter sent på natten
hoppas läsa många blogginlägg fr Kina//jenny

10/18/2007 02:52:00 em  
Blogger Hanna said...

Jag blir också arg när folk hävdar något alldeles för lätt och självklart. Det är kanske mest det man blir förbannad på, och inte för att man tycker DN-snuskgubbar eller Bert Karlsson är världens finaste människor.

10/20/2007 06:14:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.