fredag, oktober 19, 2007

Tvångsprasslet

Jag var på Kulturhusets läsesalong häromdagen. Mitt i stan med utsikt över Sergels Torg sitter det alltid en massa folk och läser och pluggar och är tysta. Extra mysig tyst känsla uppstår i kontrasten med Plattan och alla bilar utanför de stora glasfönstren. Jag satt i en röd fåtölj och läste en bok och grunnade. Så råkade jag fästa blicken på en liten blond kvinna som satt i en annan fåtölj en bit bort. Jag har sett henne förr. Hon är kortvuxen dam i 30 års åldern som en aning tvångsmässigt brukar vandra runt i nejden där jag bor med lite för mycket brunkräm, lite för blonderat hår och en aningen för stora kläder. Och hon har ALLTID en tidning med sig som hon frenetiskt bläddrar i så fort hon står still. Här satt hon med en jättelik Financial Times och bläddrade och bläddrade och prasslade och bläddrade. Hon var ganska långt bort från mig, runt henne satt det folk och läste. De verkade helt oberörda av hennes prasslande. Men jag: jag blev helt tokig till slut. Kunde inte koncentrera mig alls. Fick lust att skrika: sluta prassa! men gick istället. Hon är mycket intressant. Måste snackas med snart.



Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.