fredag, november 09, 2007

"Anhopning av ofärd"

Jag vet inte varför riktigt men jag är orolig dessa dagar. Var på en torsdagspub hos mina kompisar, frilansarna på Garbos torg i går och jag var inte i balans. Helst vill jag bara bli berusad, dansa och röka en massa cig. Spräcka. Men i kväll är det i alla fall lugna hemmakvällen. Alldeles strax somnar två av barnen och vi har ätit smarrig " Kitchen Confidential" fisk- det vill säga röding i varm ugn med en massa färska kryddor i. Jag tänker på Lars von Trier och på Carin Jämtin som jag lyssnade på i dag på ABF-huset. Trier tänker jag på för att han var med i en dokumentär för några år sedan och sa att när han gjort något han är nöjd med så tror han alltid att det ska komma en smocka från himlen. Det tror jag alltid också. Carin Jämtin tänker jag på för att hon sa att hon älskar allmännyttan och hyresrätter men bor i bostadsrätt eller villa själv. Jag tror verkligen att socialdemokraterna måste tänka sig för riktigt jäkla noga om de vill vinna nästa val. Hur ska de hinna få det till något fint att icke äga? Vem ska bo i hyresätten? frågade jag henne och hon svarade "alla som vill". Men medelklassen har ju redan flyttat från allmännyttan... Det var i alla fall rörande många (gråhåriga svenskar) i salen för att lyssna på samtalet om ökade klyftor i samhället. Fast både Palme och Eriksson bestred att klyftorna har ökat. Jag ska för övrigt ta reda på vad "gini-koefficenten" står för. På måndag. För nu ska jag äta ost i köket.

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Hej! Ginikoeficenten är ett mått på värlfärden på ett land. Jag kan hjälpa till med i fall du vill mäta sverige jämfört med ett annat land?!

Chau, Abukar

11/10/2007 02:28:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Du kanske ska bli kliad på ryggen en stund? Isa

11/10/2007 11:08:00 fm  
Blogger Morelli said...

tack abukar gärna!
och ja isa: det funkar jämt eller hur!

11/10/2007 02:04:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.