onsdag, maj 17, 2006

Ack, ack, ack, youth, youth

Var på Konstfack i går och såg elevutställningen. ALLA konstnärsflickor är söta och ser likadana ut. Killarna har exakt samma stil. Alla elever verkar....rika (?) Välmående brunbrända föräldrar som står och dunkar secondhandklänningsdottern i ryggen. Och de ungdomar som redan har fått barn har ALLA sjuttiotalsbarnvagnar. Jag vill inte att ungdomar ska vara så konforma. De ska vara fattiga och egensinniga och helt gå sina egna vägar (eller hur?) Tyvärr blev jag inte heller så inspirerad av det jag såg. Men några pärlor lyste. Katarina Lundquist hade broderat en liten lapp varje dag och gjort ett lapptäcke av alla lappar. Katharina Bjerkes textila reliefer var lite trotsigt eleganta och industriella. Carla Castiiajos små märkliga dockhuvuden var bra och ALLA ädellabbkandidaterna fast de inte ens skulle vara med och ställa ut. "In every tree a story" i källaren gillade jag också. Men de som var allra mest egensinniga var två killar: Johan Willners fotosvit, Ordningen, Olyckan och Sveket särskilt "Sveket" tyckte jag var extra rolig (ja...eller hur man ska uttrycka en bild som plåtats utanför psykmottagningen på Danderyd) och en i källaren som hette August Sörensson. Bildillustrationen föreställer en barnvagn och Sörenssons installation. Andra bloggar om: , , , , ,

6 Comments:

Blogger felicia said...

Åh, vänster/konstnärsuniformen..

Jag slutar aldrig att fascineras av denna sk originalitet.. Men å andra sidan ska man inte va för snobbig(som jag ganska ofta är), ibland är det ju saker som är RIKTIGT bra.

5/17/2006 05:59:00 em  
Blogger Morelli said...

jag tänkte efteråt- varför ska jag negga för? själv är jag superkonformist- jeans svart läderjacka men å andra sidan: ungdomen mår bra av att piskas lite till stordåd och det var en del bra saker som sagt...

5/17/2006 07:11:00 em  
Blogger Spökplumpen said...

jag var också där. gillade hon rollofs film där hon smeker olika föremål. skulle kunna bli en långfilm. något skönt drömskt, väldigt vardagligt och fullständigt fantastiskt.

men det är jobbigt att gå på vernissagen. när elevn ser hur länge man stannar/inte stannar vid just hennes/hans verk. man artighetskollar och duckar för gamla skuggor från ens beckmansförflutna...

5/17/2006 11:23:00 em  
Blogger Morelli said...

håller med: vernissager ska man inte gå på om man verkligen vill se grejer..var på moderna utställningen för några månader sedan- helt själv, salarna nästan tomma förutom några enstaka pensionärer- toppen!

5/18/2006 08:34:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Kul att du tyckte om mitt erbete på vårutställningen. Mina små dag boks blads lappar var roliga att brodera. I morgon är sista dagen på vårutställningen och fem år på konstfack strax förbi.
Katarina Lundquist

5/27/2006 09:19:00 em  
Blogger Morelli said...

Hej Katarina!
Wow, fem år i skolan!
ha en riktigt bra sommar & lycka till i framtiden
/jenny

5/28/2006 06:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.