torsdag, juni 08, 2006

Döden ingen kvinna men konsten är en sträng gubbe

Döden är inte en kvinna Gunnar och Gao Inte en person alls om ni verkligen vill veta Döden är ingen himmel eller ett tillstånd heller Döden är en negation punkt slut och egentligen ”är” döden bara om man klamrar sig fast vid tron på att liv endast hör ihop med ens egna specifika gestalt Döden finns ju runt om oss hela tiden och tillhör samma myller som livet Äpplet som ruttnar Entropi En kvinna? Vad fel ni har, vad högtravande ni är Vad är det ni menar då? Att gå under i en annan? Säg det istället då Jag sållar mig till gänget bakom Epikuros och säger: Där jag är, är icke död Där död är, är icke jag Vi kan helt enkelt inte prata om döden. Och jag ser en tydlig tendens hos människor med stora egon att de blir skräckslagna vid tanken på sin egen utplåning. Döden objektifierar oss, skriver Sartre. -Ja, i bästa fall va, ego-man, de flesta av oss försvinner bara in i ner i glömska och mull. Häromveckan pratade jag med en man som kallade konsten "en kvinna". Och häromdagen pratade jag med en annan man som kallade konsten "ett barn". Själv kallar jag konsten : "en sträng gubbe som ser till att man jobbar".

5 Comments:

Blogger Space babe said...

Jag har väl inte så stort ego och jag har ju kraftig dödsångest. Jag odlar mitt ego genom min blogg.

6/08/2006 08:03:00 em  
Blogger Morelli said...

Men hur vet man att det är just "döds"ångest?
Utan att förringa dina känslor: är det egentligen inte bara ett namn på en jävligt obehaglig känsla i kroppen?
Och: odla på du!

6/09/2006 11:50:00 fm  
Blogger Hanna said...

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att prata om döden, för... det kan man ju inte? Vi vet ju inget om döden. Vad vi vet något om är saknaden efter den som dött.

6/10/2006 02:27:00 em  
Blogger Morelli said...

ja, det är just andras död som är problematisk- för oss levande

6/11/2006 08:12:00 fm  
Blogger Helena Looft said...

Elelr också så är konsten en hund som står och flåsar vid dörren och gläfser och vill ut ...

6/11/2006 05:41:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.