lördag, juli 08, 2006

Möllevången

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Did you buy anything?

7/08/2006 07:43:00 em  
Blogger Morelli said...

nix pix..jag var bara där o kollade runt helt själv o stod i skuggan av ett träd o drack cola som jag köpte i en liten arabaffär o när jag försökte chitchatta med killen i affären om "hettan o solen och att vi inte ska klaga utan behöver det för snart är det mörkt" så fattade han inte vad jag sa: han svarade bara "Aha, du är från stockholm..." sorry jag pratar inte skånska...

nu kanske jag ska kommentarsblogga lite om politisk korrekthet som m o jag nyss pratat om i trädgården... M sa "varför är det så fel med att vara PK?" VAD exakt är PK-åsikter frågade jag? "att vara EMOT främlingsfientlighet tex" sa han (o nånstans tycker han att jag alltid briljerar på ngt sätt och "försöker vara icke pk...
Vem är emot det? sa jag----- sen försökte vi faktiskt definiera vilka åsikter som är PK. Jag är PK i dessa frågor: jag är emot incest, våldtäkt,övergrepp och rasism osv. Hjälp mig gärna jag vet faktiskt inte vilka åsikter som är de "rätta"
MEN
Min negativa inställning till Pk- het beror enbart på detta: många av de som parkerat sina bilar på denna JÄTTESTORA TRYGGA parkeringsplats som heter PK har ALDRIG varit någon annanstans- de har av slapphet och intellektuell inkompetens parkerat sina små bilar i små bekväma luckor utan att ha tagit del av eller sett NÅGRA andra sidor el delar av åsiktsvärlden. Hur många har man inte träffat som inte kan förklara varför de tycker som de tycker? Det är helt ok att står parkerad där men var beredd att tala om varför just DU står där...duskussionen fortsätter när O o V har somnat...i morgon ska jag till Ravlunda o måla. Fatta vad oljefärger kostar! Först 1700 spänn- sen gick jag o lämnade tillbaka färger för 500...Inte undra på att det bara är välbeställda penschisar o jag som ska sitta på små nyinköpta campingstolar ute på skjutfältet.. o guess what: jag fick inte rum på ngt pensionat. Jag ska bo hos en 3 barns familj (2,7,11!) Jag kommer kämpa för att hitta en inåtbunden identitet som INTE deltar.....INTE sitter i trädgården o snackar o dricker vin...Nästa vecka är JOBB ("idioten" ska jag läsa om för jag har framtida litterära ideer, lotta lotass för att jag aldrig u läst henne: "min röst skall nu komma" o dikter...NU MÅSTE jag hjälpa till!!!!med barnen!!!

7/08/2006 09:17:00 em  
Blogger Hanna said...

Och den här stora feta PK-röven som folk sitter på och är präktiga med (och exakt likadana, oj, vad det slog mig, faktiskt, när jag flyttade till Sthlm, hur exakt lika alla vara i sina åsikter, sin klädstil, sin livsstil, sitt allt) gör att grogrunden växer för främlingsfientlighet etc, som plötsligt framstår som pigga och vakna alternativ. INTE BRA.
Haha, gud så roligt att butiksinnehavaren inte hajade vad du sa. Känn på hur det är att "prata dialekt"! Hohoho, önskar jag hade varit där och tolkat! Om du ser en tjej en kille och en alldeles nyfödd baby runt kristianstadsgatan så är babyn min brorson! Kanske är han inte ute och går än, för han föddes igår. Men om ett par dagar?

7/09/2006 09:35:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle vara dar. Har inte talat med nogon pa 6 dagar, tranat pa att vara tyst och inte delta. Bara tjuvlyssna sa gott det gar. Har dessutom last ut en oerhort ambitios "PK"-bok om A.Eichmann. Kandes som ett hemarbete forst, men var intressant efter de forsta 200 sidorna. Tur att jag var i Nerja, annars hade jag nog aldrig orkat.

7/09/2006 10:28:00 fm  
Blogger Space babe said...

Det tycker jag var valdigt val motiverat for ditt satt att altid ifragasatta. Det handlar pa nat satt om fordomsfrihet. Om Blagula fragor sager att de inte ar rasister ar jag beredd att lyssna pa deras argument for det. Sen kan jag bilda mig en egen uppfattning genom att lasa deras hamsida ocksa.

Denna diskussion bor inte ligga pa kommentarsidan.

Men jag forstar Martins poang ocksa. Efter att ha varit pa den dar vernissagen med Dorinel Marc hade jag dalig eftersmak, i icke-PK-sallskap bor man alltid ha med en person som ar skarptankt och bra pa att argumentera, som min eller din man. Vi ar kanske lite for snalla och foljsamma. Jag ar dessutom valdigt sen i reaktionerna.

7/10/2006 12:28:00 fm  
Anonymous Anonym said...

loppis, det känns som riktig sommar det.. fasen jag vill ha semester nu!

7/10/2006 09:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Måla nu någonting riktigt fint i Österlen. Något med ljus...
Isapisa

7/11/2006 10:30:00 fm  
Blogger Morelli said...

håller med dig space babe, och Pk diskussion kan ju fortsätta efter semestern-kanske på min mans blogg tom- men är det bara nationalism o främlingsfientlighet ni förknippar med icke-PK? Finns det ingen lista med olika PK-åsikter någonstans? feminism? Vissa ämnen är ju inte ens PK eller icke PK Att gilla porr är PK sa min M men det trodde inte jag- det verkar ju finnas ett visst GODTYCKE inne på PK parkeringen...

7/11/2006 07:00:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.