måndag, augusti 21, 2006

Duktigt=dåligt?

"Agneta Pleijel har ibland anklagats för duktighet - något som bara verkar drabba begåvade kvinnliga författare (Expressens Nina Lekander inledde till och med en recension med att hon var "rädd" för Pleijel) - ---" Ulrika Kärnborg i DN om Pleijels nya roman "Drottningens chirurg" som får...godkänt. Jag tyckte mycket om hennes bok Lord Nevermore. Jag minns fortfarande en strof om att kvinnan var ett landskap mannen gick igenom för att bli sig själv. Det har jag nog snott och använt någonstans om jag känner mig själv rätt. Andra bloggar om: ,

5 Comments:

Blogger Hanna said...

Det här med "duktig" sagt föraktfullt (har själv gjort det) används faktiskt enbart om kvinnor. Och när jag tänker efter gör det mig jättearg. Det förpassar kvinnan ifråga tillbaks till frökens gullegris. Fy fan. Jag tar tillbaks.

8/21/2006 06:13:00 em  
Blogger Morelli said...

jag vet eller hur, jag har säkert också sagt så någon gång om någon. vad vi nu lägger i begreppet "duktig"

Märkligt hur det används som ett" du ska inte tro att du är något, din duktiga tråkiga jävel" av andra kvinnor. Samtidigt finns det ju ingen plats för slarviga kvinnor i litteraturen...ännu

8/21/2006 06:22:00 em  
Blogger Space babe said...

OK, jag faller för grupptrycket och slutar genast att kalla Joyce Carol Oates med flera för "duktiga och tråkiga".
Men jag har i alla fall FÖRSÖKT läsa dem. Män som verkar duktiga och tråkiga försöker jag inte ens läsa. Och jag tycker nog fortfarande, innerst inne, att de (Oates och Nancy Huston t ex) är duktiga och tråkiga.

8/22/2006 02:58:00 em  
Blogger Morelli said...

Du måste inte gilla JCO och du får fortsätta kalla dem "duktiga" space babe, jag vet bara inte vad alla möjliga menar med det uttrycket. I går satt jag o diskuterade med syrran o co på ett litet hak på grevturegatan.
Duktiga texter=texter inte spretar lite, bara text kvar som på ett stilfullt sätt förhåller sig till helheten, avskalat oorganiskt och..förutsägbart..inget temperament kvar...inget crazy

8/23/2006 09:38:00 fm  
Anonymous Anonym said...

känner pleil kärringen,hon älskar att såsa o smörja kråset blan östermalms damer. hon har lite pondus men är i grunden jävligt ytlig tro mig. hennes syrra är koolare människa.

6/28/2009 11:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.