tisdag, januari 02, 2007

Ania och Gosia...vad ska vi göra?

”Bortglömda” av filmaren Agnieszka Lukasiak på SVT i går var riktigt bra. "Kan du förstå att allt detta sker i mitten av Europa?" säger en tant i filmen. I ”Bortglömda” går det bäst för den streetsmarta snygga blonda fotomodellkompisen och sämst för båda de dygdiga lantlollorna som inte kan ta för sig. Tänk Justine fast Östeuropa nu. Jävla värld, hur många miljontals unga flickor och män utan möjligheter finns det inte? Och varför fortsätter vi att berätta falska historier om att dygd lönar sig och att ”kärlek”?

Man kan fortfarande se den på SVTs dokumentärfilmssida Andra bloggar om: ,

7 Comments:

Blogger jacobsteel said...

uj... sen är jag med... men gott nytt! :)

1/03/2007 01:25:00 fm  
Blogger Morelli said...

gott nytt! ja, se den om du kan- lite abstrakt att prata om de sade kanske men en av flickorna väljer mellan att hänga på smarta tjejkompisen eller stanna med en alkad hemlös kille- eftersom hon är en god kristen väljer hon alkade killen och flyttar hem igen till byn där eftertexterna upplyser oss om att de lever i misär...

1/03/2007 09:14:00 fm  
Blogger odenplan.nu said...

Det var en bedrövlig dokumentär...ja...i den meningen att innehållet var besvärande att se. Jag och min H grät ikapp till eländet...

1/04/2007 02:50:00 em  
Blogger Morelli said...

ja jag grät också & varvade med att mumla "jävla skit"

1/04/2007 02:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bortglömda är bedrövlig; i den meningen att den inte är en dokumentär. Men tyvärr är svenskar ofta bra indoktrinerade när det gäller Polen (och övriga Europa - vi är ju bäst som bekant) och märker därför inga felande länkar.

Men Bortglömda bjuder på fint iscensatt material. Tänk efter:

1) Vilken mamma släpper ut sin flicka klädd i vacker snövit klänning till slakteriet för att hämta blodig lever utan plastpåse?
2) Vilken fattig mamma gör detta??
(man får förmodligen sila hela Polens befolkning för att hitta en sådan nöt till mamma & pappa för den delen)
2) Vilken flicka tar på sig sin finaste klänningen för att gå till slakteriet och sedan på vägen hem fumla och grisa ner sin fina klänning med blod?

(totalt regisserat?)

3) I katolska kyrkan är det strikt förbjudet för en präst att släppa in filmteam eller någon utomstående part i biktstolen, pga. absolut tystnadsplikt, således kan man utgå från att dessa sessioner är uppdiktade i filmen. Alternativt har man silat Polen efter en präst som inte följer sina åtaganden som präst. Passande för filmens syfte.

Skulle dock gissa på det förstnämnda, dvs. regisserat & iscensatt.

osv.

Att det finns många fattiga, utsatta människor det bör man dock bli medveten om. I Polen finns givetvis mckt bra också, mckt som vi i kalla Sverige behöver lära oss, vad beträffar katolska kyrkan så har den varit katalysatorn #1 för Polens (ja östblockets) frigörelse från oehört förtryck och inneburit förbättrade levnadsvilkor för dess invånare. Detta är ingen hemlighet, men i Sverige är det fritt fram att bedriva hemmasnickrade historielektioner a la indoktrinering och kalla fiktion för dokumenterat material.

Att tillskriva filmen status av att vara dokumentär är ett pinsamt grovt övertramp från Svt, syftet är väl det traditionella (med en rad intressenter); att svartmåla östeuropa och kanske än mer katolska kyrkan - och det här baserat på en bra portion lögn. Osmakligt.

1/29/2007 10:00:00 fm  
Blogger Jenny Morelli said...

Hej anonym! jag tänkte också på det när jag såg den- att den är tydligt dramatiserad o regisserad på sina ställen. Jag tänkte också på annan sak: filmarens roll i själva skeendet- låt oss säga att flickorna tagit helt andra beslut än de gjorde i filmen ifall inte filmaren varit med dem?
jag tycker dock inte att filmen svartmålar polen- jag kunde starkt identifiera mig med de här tjejerna- regisserade eller ej. Det finns ju en stort armod i öst, eller hur? Tycker du inte att filmen har NÅGRA kvaliteter ÄVEN om den är på gränsen till fiktion? osa jenny

1/29/2007 10:08:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Några? Jo visst. Men att blanda dokumenterat material med regisserat & iscensatt och sedan benämna filmen som dokumentär, utan vidare fingervisningar om att delar varit fiktiva, är ett ordentligt övertramp.

Vilka scener var iscensatta och vilka inte? Ju mer jag funderade på filmens innehåll desto mer slog det mig att det kanske var en hel del andra och kanske än mer stötande scener, som varit iscensatta.

I Sverige har vi sedan 2:a världskriget en sed att måla östblocket som en dyster, hemsk problemhärd präglad av trafficing, prostitution, fattigdom, utan framtid, döda triangeln, samt söka dra diverse osakliga paraleller till katolska kyrkan (vilket vi har en sed att se som förtryckande efter reformationen och de enorma husförhörs/förföljelse insatser som gjordes av Lutherska kyrkan för att etablera denna ensidiga bild av vår tidigare religion) för att göra någon slags poäng om att vi är en långt mer framstående sekulariserad nation, att vi gör bäst i att avfärda det katolskt kristna arvet osv. (märkligt nog så präglas Sverige i många avseenden av sämre psykisk folkhälsa än i Polen - vi mår ju typ sämst i hela Europa av allt att döma)

Ganska märkligt sätt att resonera. Anledningen till att Sverige var så ekonomiskt framstående efter kriget var ju det faktum att Sverige försörjt Nazi-tyskland med stål osv. i utbyte mot att inte bli bombade. Dvs. vi såg "neutralt" på när våra grannar norrmännen, polackerna, danskar, fransmän, engelsmän osv. stred för sina liv och mot den ondska som annars förmodligen fått breda ut sig i hela Europa. Polen gick från att vara ett kulturellt land med vackra städer till att bli sönderbombat landskap som skulle byggas upp igen. Medan Sverige plötsligt fann sig som ett jämte sin omgivning mer utvecklat land och dessutom lät spä på denna idiotiska fåfänga. Och än idag skönjer man kvarlevor från dessa infantila synesätt.

Det bästa är väl att åka till Polen och spendera några veckor på olika orter, städer, landsbygd, spendera några dagar i kyrkor, samspråka med lokalbefolkningen i den mån det går osv. och bilda sig en egen uppfattning om vad som är bra och vad som är dåligt i vårt grannland. (samt äv. ta sig en liten historisk funderare) Jag gjorde så.

Svensk media är ofta bedrövlig i det att man har så många egenintressen i att skildra vår omvärld, inte minst då katolska kyrkan.

1/29/2007 10:53:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.