lördag, mars 10, 2007

Putins Ryssland

Olle har vattkoppor och sover på soffan. Jag ligger och läser "Putin´s Russia" av journalisten Anna Politkovskaja (som mördades i höstas) och förfasas över hennes lågmälda avskalade berättelser. Intervjun med den undernärde ubåtskaptenen Dikiy i Kamtchatkaprovinsen är en rysare, hur myndigheterna behandlade offren i gisslandramat på teatern i Moskva en annan och berättelserna om "vanliga" ryssar och vad som hänt dem i deras liv sedan 1991 är otroligt gripande. Jag får liksom syn på vad journalistik är eller bör vara när jag läser henne. Jag måste återvända till soffan nu innan Olle vaknar. I Murmansk har jag redan varit. Det kanske blir Kamtchatka nästa. Fatta vad långt bort. Där svälter flottans män medan de vaktar rostiga ubåtar med kärnvapen på och hissar ryska flaggan prick åtta varje morgon.


Andra bloggar om: , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ryssland. Jag hade en kompis Diana (Pentis dotter) som ringde mig i höstas och hade träffat en kille från Sibirien. Arbetslös utan bostad var han. Men hon åkte med till Sibirien. Sen har ingen hört ett ljud. Var kan hon vara och vem i hela världen skulle kunna hitta henne? Isapsia

3/12/2007 08:29:00 em  
Blogger Morelli said...

ja du...bra fråga..

3/12/2007 08:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

tack för boktipset!

Jag intervjuade för några år sen Elin Jönsson, som jobbat som svensk journalist i Ryssland/Centralasien sedan mitten av 90-talet (hon har hörts en del i Ekot och i P3). Hon känner många i och kring den ryska armén, mammor som gömt sina söner för att de inte ska bli inkallade och så. Senast jag hörde henne i radio hade hon tagit sig in i den uzbekiska staden Andizjan där det hade inträffat en massaker på hundratals demontstranter (maj 2005). Jo, hon tog sig in i den just då förbjudna staden några dagar efter massakern och kom ut igen...
Härlig tjej, och en journalist av en typ som det idag inte finns mycket plats för i Sverige.

3/15/2007 11:04:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.