söndag, maj 27, 2007

Mother? Mother?

Äntligen fick jag min gamla story om Anna Jarvis som införde Mors dag bekräftad från Wikipedia. Fast det är lite komplicerat för det finns 2 Jarvis, den äldre och den yngre, mor och dotter. Först introducerade Ann Jarvis d.ä mors dag och sedan kämpade dottern Anna Jarvis d.y. emot den: “By the 1920s, Anna Marie Jarvis had become soured on the commercialization of the holiday. She incorporated herself as the Mother’s Day International Association, claimed copyright on the second Sunday of May, and was once arrested for disturbing the peace. She and her sister Ellsinore spent their family inheritance campaigning against the holiday. Both died in poverty. Jarvis, says her New York Times obituary, became embittered because too many people sent their mothers a printed greeting card. She considered it "a poor excuse for the letter you are too lazy to write." ” Enligt vad jag har hört så tillbringade Anna Jarvis d.y dessutom de sista dagarna i sitt liv med att sitta och stirra rakt in i en radio och förtvivlat ropa: Mother! Mother? På bilden: Mamman till Mors dag: Ann d.ä. EXTRA Bonustrack.mp3: Jag och Olle härmar Anna Jarvis vid radioapparaten Andra bloggar om: , , ,

4 Comments:

Blogger Space babe said...

Ja, i Kina och annorstädes var Mors dag förrförra veckan, typ, och min mamma var rätt sur för att jag inte ringde.

Varför ska allt alltid va annorlunda i Sverige? Typ Mors dag.

Gud, så sorgligt med Ann Jarvis d y.

5/27/2007 01:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

ha ha ha, vad kul ni låter, värsta exorcistenrösten/ th

5/28/2007 08:41:00 em  
Blogger Morelli said...

jag är lite förvånad över att detta inläggg knappt har några kulor i sin credpåse för att citera Kinky Afro...först hade jag tänkt att inte blogga alls förrän det dök upp några "lol" el dyl här men som min brukar påpeka: jag surar sällan längre än 24 timmar....

5/30/2007 05:49:00 em  
Blogger Morelli said...

tack anonym o spacebabe för övrigt...

5/30/2007 05:52:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.