tisdag, juni 12, 2007

Innan frukost

Maciej Zaremba gör det igen och lyckas som vanligt få mig att läsa hela texten trots att den handlar om Kosovo och FN. Själv vaknade jag tidigt efter att ha drömt att vi hade fått ärva ett hus på Skarpö där det bott en väldigt gammal man som samlat saker hela livet och vi tog huset i besittning och jag ville bara slänga slänga slänga saker och allt var obehagligt och skitigt och stora hål i golvet. Fullt med bajs i toan. Vi låg i det knarkarkvartiga sovrummet uppe på vinden och vilade och det kom in två små barn som trodde huset var tomt. Jag sa "BU" Ungarna skrek och sprang. Och på något sätt var jag en av de där ungarna som sprang från huset. Att äga verkar tynga. I går satt jag bredvid ett gäng solbrända kortsnaggade linneklädda bögar i solen på Cobacabana läste Lars Mikael Raattamaas ett par år gamla diktbok "Politiskt våld" och blev glatt överraskad. Första dikten om att "skriva kaffe och kakor" var fin särskilt för att den var så kärleksfull mot "duet" och texten om det modernaste och Sokrates och dialogen och poeten och platsen. Rekommenderas. Nu frukost.

3 Comments:

Blogger Hanna said...

Att äga tynger! Jag ska ge bort min bil till min mamma!

6/12/2007 12:32:00 em  
Blogger Morelli said...

ska du?! vad glad hon ska bli- vet hon om det?

6/12/2007 12:41:00 em  
Blogger jacobsteel said...

zarembatexten var hur bra som helst. läste också alltsammans trots bråttom och gud vet vad. underhållande och upprörande:
perfekt "verkligheten-istället-för-deckare" text.


och istanes! ge bort bilen? schyrre! ägande är sååå överskattat.

6/16/2007 08:58:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.