lördag, oktober 20, 2007

Go younger Lynch

Inland Empire heter David Lynch-filmen som jag nästan har sett klart nu...jag har somnat till den fyra eller fem gånger. Men om ett par minuter ska jag ge den en ny chans trots att timmen är sen. M har lyckats få till engelsk text, förut hade vi bara fransk. Filmen är snårig och hoppig och handlar (förstås!) om svek. Laura Dern funkar inte tyvärr. Filmen hade vunnit på att ha en yngre tjej i huvudrollen. Jag blir inte visuellt förförd av Laura. Hon ångar inte längre vad jag nu menar med det och tur för mig att jag är tjej som säger detta. Varför inte jobba med Naomi Watts igen... Men härliga härliga Laura Palmers mamma Grace Zabriskie är aldrig för gammal för sina roller. Det är en helt otroligt läskigt härlig scen i början av filmen när hon kommer på oanmält besök till Laura Dern. Lynch planterar direkt tonen. Nu kommer häxan. "Is your husband involved...?"

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vem kommer inte ihåg Twin Peaks, sagostämning, spänning, förvirring ... Jag har inte sett hans andra filmer, men jag måste nog se den här ändå tror jag ....

10/21/2007 09:06:00 em  
Blogger Jenny Morelli said...

så klart du ska...jag ska nog försöka se slutet nu...

10/21/2007 11:31:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.