tisdag, november 29, 2005

tantmössa, palindrom och self made bruttor

Såg "Palindrome" i går . Av Todd Solondz, han som gjorde "Happiness" och "Welcome to the dollhouse". Han är bra på - och rätt så ensam om - att gestalta pedofiler som människor kan man ju lugnt säga. Och huvudpersonen Aviva spelades av ett gäng olika skådisar: alltifrån tanig röhårig tolvåring till trettioårig superfet svart donna. Sedan mitt familjeliv började för ett par år sedan har jag nästan helt slutat slinka in på undergroundfilmer på Zita och så..Saknar det lite märkte jag när jag såg filmen i går. Nu somnar jag ju helst till....skit....Fast när jag lämnade igen filmen på number one kunde jag inte låta bli att hyra "Gitarrmongot" som ska vara så bra. Findus köttbit med kryddsmör och potatisbollar: 33 kronor från affären vid nedgången till t-banan Slussen. Affären är inte helt att lita på, den verkar drivas av ett gäng halvalkade medelålders killar, lite för många" utgånget datum" varor. Man kan gissa att tjocka tanten med yllekoftan som sitter i draget i kassan är en av herrarnas mor som jobbar gratis...(härliga blogg- här behövs inte kolla fakta) Har skitigt hår, rosa tantmössa och har läst klart boken "Karriär". Vet inte vad jag ska säga om den. Det verkar jobbigt att konkurrera så där mycket. Och det verkar som om alla kvinnliga chefer har någon "chefsman" i familjen (antingen är de gifta med dem (Adamo tex) eller så är det deras pappa (Axelson- johnsson) Self made kvinnliga chefer- finns de? Apropå self made: Jag kommer aldrig att glömma hur irriterad jag var på Mosebacke en gång när jag läste dikter där. Först ut på scen Marika Lagerkrantz som med sin tillgjorda skådisröst läste pappas dikter och fullkomligen överöste lovord över sin Älskade Far och definierade sig själv utifrån sitt dotterskap. Jaha, dags för nästa madame: Maria Vine. Hon fullkomligt överöste sin Arthur med lovord och definierade sig utifrån sin hustruroll. Så boring.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag älskar Vivo i slussen. Allt är billigt men säkert halvruttet... Har hälsning från Herr Eero som minns när lilla Jenny läste dikter och satt och pratade med honom på Mariatorget med ett ostyrigt barn som bara ville leka i fontänen.
Isa Pisa

12/01/2005 02:48:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bra blogg. Har surfat runt på siter om hörselskador, hörapparater för att kolla vad som finns. Gillar denna sida

1/19/2007 02:06:00 em  
Blogger Jenny Morelli said...

tack anonym o välkommen

1/21/2007 11:10:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.