torsdag, januari 05, 2006

Almlor Borgentz sääd samax daag

Jag jobbade hemifrån på förmiddagen och strax före tolv vandrade jag hemifrån med hörlurar och gick längst med sjön Trekanten och kom på en hel del som jag tyckte Mathimlen och jag skulle göra nu i vår: hypa oss själva och våra finfina filmer till exempel och göra ännu en film. Lunchade med Mathimlen: BIBIMPA på Sono på Ölandsgatan. Mathimlen hade en vacker stickad blå tröja från Emmaus på sig. Och trots att Mathimlen var lite låg så lovade hon följa med om jag lunchar med en aktuell författarinna som jag är lite nyfiken på (om inte annat så för att höra hjälpa mig höra vad författarinnan säger, vem vet hon kanske mumlar, och jag, om ni nu inte visste det-hör dåligt) Vi är ju ändå "Swedish Association of Mediocrity" sa jag till Mathimlen. Vi ska också i egenskap av S.A.M besöka Konstnärsnämnden och be dem berätta hur vi ska gå till väga för att få en del av den kulturella kakan. Vi väntar fortfarande på besked om pengar från filminstitutet...Hon Ann Marie F S har väl dessutom slutat där nu.... Ana och Martin var i lokalen och vi spånade frilansidéer till veckotidningar. Jag är nog mer åt att skriva för killtidningar än tjejtidningar: "Så vet du om hon blir en tant över en natt" var en idé. Ana har slutat amma och har bloggat om hur arg hon är. Mitt manus har jag petat i eftermiddag och fört in en ny spännande tråd: "Almlor Borgentz Sääd Samax dag"- tråden. Jag var så trött på "Climb the Beauty"förra veckan men nu har jag eldat upp mig igen. Det konstiga med berättelsen är att den blir aldrig mer än tretton sidor. För varje ny grej jag för in så tar jag bort lika mycket. Den glamorösa Ulla Adams försvinner mer och mer och filmen blir mer och mer "Icestormig" och utspelar sig förr. För att inte bli för pretto så har jag i alla fall förlängt Discoscenen med skön musik av Gary Wright (My love is alive) . Och så kom jag på min egen lilla Rosebud knorr... Almlor Borgentz Sääd Samax Daag. Jag planterar det redan i början av filmen: det står på den tröja som Anna Book har på sig som huvudpersonen drömmer att hon är på kändisfest med. Den knäppa rika Cissi som gick i min klass är med i manus nu. Hon har ett sminkat köttansikte och rolexklocka och sitter och skryter på tåget om hur rik hennes farsa är. Vad jag har hört så opererade hon om hela ansiktet efter gymnasiet. Det skulle jag också gjort om jag var henne. Och "kvastfeningen" på tågstationen som jag skrivit en dikt om i "Apor &Nektariner" är med (Syrror! Ni har väl kvar boken?) Min syster G är också med i manus- än så länge. Jag måste klä ut mig till negerfarbror för att komma igenom hennes rum. Hon är inte så snäll i början men blir snällare på slutet. Om en timme och en kvart ska jag möta min man vid den så kallade bögringen på Centralen. Vi har tyvärr nästan inga pengar men tänkte åka till en förort vi aldrig varit i, eventuellt bowla eller om jag lyckas övertala honom...gå på Cronenbergs film..Han gillar inte att gå på bio... Vi är förresten sams igen- fast inte visste ni om att vi varit osams...eller?

2 Comments:

Blogger Space babe said...

Fan vad underbar. Vi skriver inte såna blogginlägg längre. Det är som Facebook - alla har skaffat sig privacy. Man kan inte längre se in i allas liv.

5/14/2010 01:10:00 fm  
Blogger Jenny Morelli said...

eller hur,det var bättre förr!

5/14/2010 06:40:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.