måndag, februari 20, 2006

Myten om myten om den lyckliga horan

Okej, det är ingen AKTUELL debatt men i alla fall: Har länge retat mig på folk som använder sig av uttrycket "myten om den lyckliga horan" för att bygga sina sexualpolitiska resonemang på. Se till exempel i Aftonbladet här eller här eller Bang här. Begreppet dyker upp tätt som tätt. Men det finns ju ingen sådan ubredd myt om att prostituerade skulle vara lyckligare än du och jag. Pretty woman brukar nämnas i sammanhanget, åttiotalsfilmen med Julia Roberts. Har den en sådan makt över svenskarnas tankar om prostitution undrar jag? Kom inte Lilja4ever för några år sedan? Ligger inte DEN filmen mer i linje med vad opinionen anser om prostitution & trafficking? En annan vanligt förekommande missuppfattning är att "myten om den lyckliga horan" är något man måste slåss mot- annars brer den ut sig ännu mer och får ett ännu större genomslag. Jag blir upprörd- inte för att jag tror att prostituerade är lyckligare (vad nu lycka är) och inte för att jag vill legalisera eller romantisera prostitution - snarare för att jag inte vill leva i en kultur där intellektuellt slappa människor slänger sig med begrepp som inte betyder något & bygger sin argumentation på myter. För vidare läsning: Michael Lundahls text på Sourze. Andra bloggar om: , , , ,

4 Comments:

Blogger Space babe said...

Bra inlägg, jag har själv känt viss obehag när jag nån gång sett debattörer helt avfärda folk som själva är i sexindustrin och säger att de råkar inte vara missnöjda med det.

Men för det stora flertalet tror jag att det finns saker i bakgrunden som leder till att man kan ta steget att använda sin kropp på det viset.

2/21/2006 08:33:00 fm  
Blogger Morelli said...

absolut, säger inte emot, jag säger bara att det inte finns någon myt om att sexarbetare skulle vara lyckligare än andra

2/21/2006 10:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Handlar det verkligen om att de skulle vara lyckligare? Är det inte att en prostituerad kan känna lycka inför sitt arbete. Och när man menar att det är en myt, så är tanken att det handlar om pyskiska försvarsmekanismer när en prostituerad anser sig vara nöjd med sitt jobb?

Däremot så har du helt fel om att det inte finns en myt om lyckliga prostituerade, jag hör väldigt ofta folk säga sånt. Jag förstår att det går att missa, men om man bara umgås med rätt/fel typ av personer så blir man väldigt sur över att höra det. Det vill säga att "de väljer det själv" och att "de gillar det" osv.

Jag tror inte någon som säljer sin kropp mår bra över det, inte om de inte förtränger eller skjuter undan det. Fast det är ju bara min åsikt, jag kan inte lägga fram något belägg för att det är så. Men i en lista över porrstjärnor så var samtliga beroende av droger och/eller hade varit sexuellt utnyttjade som barn. Förmodligen stämmer det ganska bra på prostituerade och förmodligen så finns det något undantag. Men lycklig, det tror jag inte på.

5/28/2006 05:57:00 em  
Blogger Morelli said...

hej christofer!
jag antar att vi umgås i olika kretsar, i de sammanhang jag rör mig i och nämner i texten så är "myten om myten om den lyckliga horan" mer frekvent än att någon påstår att sexarbetare är lyckligare...men jag personligen vet inte ens vad ett lyckligt liv är och anar- precis som du säger- att sälja kroppen inte rockar jättefett

5/28/2006 06:47:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.