måndag, februari 27, 2006

Valet 2006- Göran Persson & bananskalet

Jag vet inte vad jag ska rösta på i höst. Om Göran Rosenbergs bok "Plikten Profiten och konsten att vara människa" var ett partiprogram så skulle jag rösta på det. Ibland tror jag att jag är en gammaldags socialdemokrat. Jag tycker inte sjukvård eller fängelser ska drivas av profit till exempel och jag blir galen när jag tänker på de enorma löneklyftorna i USA. (Läs "Nickel & Dimed") Men min man kallar mig ofta för Gunnar Hökmark när det hettar till vid middagsbordet. Dett a i o f sig för att han själv ofta intar vänsterperspektiv och det skulle inte bli någon vidare diskussion annars.. Jag har svårt för socialdemokratin som den ser ut i dag. Jag upplever den politiska makten som en kameleont. I princip verkar den socialdemokratiska ideologin kunna fyllas med vad som helst. Och många av dem jag träffat som verkar inom socialdemokratin på olika nivåer har jag upplevt som...falska..som politiska strebrar, inte att lita på, inte reflekterande. Nå....Brita Lejon var ett undantag och det finns förstås fler. Men hon åkte ju ned från toppen i ett huj. Jag förstår inte hur socialdemokraterna kan säga sig vara emot ökade klyftor i samhället när deras politik just varit med och skapat dessa ökade klyftor som de påstår att borgarna står för. Jag sympatiserar ibland med vänsterliberaler men anser lika ofta att de har en snäv världsbild och färgade linser på glasen när de beskriver verkligheten. Framförallt när de skriver om makroekonomi och när de skriver journalistisk, vilket många av dem gör. Ingen nämnd och ingen glömd. En del vänsterliberala journalister är som vår tids laestadianer: De är de som vrålar "djävulens gardiner" hela tiden. Företag är onda, rika människor som har städerskor är onda, journalisterna som skriver felaktigt om strejken i Vaxholm, marknaden är ond, folk som inte vill ha knarkare till grannar är onda, några som inte älskar oss har våldtagit vårt land etc) Faktiskt är det så att jag VET direkt när jag börjar läsa någon av dessa människors texter vad de kommer vilja säga…och jag gäspar. Så det behövs något nytt..Men jag vet ännu inte vad. Det kanske är så att en moderat seger är priset vi måste betala för att vänstern ska skärpa sig? Göran Persson gav mig förresten sitt bananskal på en SSU kongress som jag skrev om förra valet. Han såg sig om efter en lämplig hand att lägga skräp i och fick syn på min. Gå inte på mig för hårt nu. Jag är inte van att skriva om min politiska hållning och vill inte ha massa hätska kommentarer. Lugnt och fint. Andra bloggar om: , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tycker svenska politik är både tråkig och svår och för likformad. Kanske ska man hitta en eller flera personer som man gillar vad de står för och satsa på dem. Rösta på dem oavsett (nästan) partitillhörighet. Eller bestämma sig för vilka frågor som verkligen kan engagera en och vad man tycker är viktigast och sen bortse från det andra. svårt, jag vet inte själv. Isapisa

2/27/2006 09:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

Gav han dig verkligen ett bananskal????

2/27/2006 09:41:00 em  
Blogger Morelli said...

yep, på ssu kongressen i umeå, han skulle just gå upp på scen eller bli intervjuad av teve tror jag..

2/28/2006 06:46:00 fm  
Blogger Akut Insikt said...

Bananskalet en slak fallos.

Dr. Freud har sagt sitt.

2/28/2006 09:25:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.