fredag, mars 10, 2006

Lars Lundkvist, aka Favvo Lars Lundkvist:

Äril: ett gammalt och innerligt ord, för mig befryndat med födelse, strömmingsfiske och tunnbrödsbak, med sagor och spanska sjukan och ett under- en citronfjäril i november. Typiskt Lundkvist att avsluta med ett mirakel i form av en insekt. "Tjuka" var den första diktsamlingen jag läste av honom. Där finns en dikt om en spyfluga som är i samma rum som hans fru: "herregud hon är naken" slutar den dikten om jag inte minns fel. Nu har jag lust att skriva en dikt om att Carin är ensam i huset i Aldeire och skriver långa brev hem som handlar om att mandelblommorna knoppas. Men dikter hinner jag inte med: här ska hämtas barn, inhandlas påsar med chips: i kväll är det final "i Let´s dance". Alice ska rösta på Måns och Maria. Jag ska rösta på Anna och David.



Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.