tisdag, juli 11, 2006

Vart tog "jag" vägen?

Havet smetar upp sig mot himlen och är för tjockt Det gula visar sig inte alls vara gult utan rosa vitt och grått Ett kärlekspar kommer och sätter sig på varsin campingstol just där det mörkaste längst bort till vänster skulle möta gräset Havets svarta sjok flyttar sig ideligen hit och dit Fan, havet är för tjockt Hur ska det gråa uppstå utan brunt? Vart tog "jag" vägen? Varifrån kom det där vita strecket helt plötsligt? Jävla ljus! Jag målade 3 x "hommage a la glipa i ek"i går och för att göra en lång historia kort: jag använde ungefär hälften av mina oljefärger, nästan ingen terpentin, jag slogs mot alla färger när jag försökte göra barken rättvisa. Paletten och jag var helt tjockt brungeggig när vi var klara. Läraren tyckte jag var "frimodig" men jag säger eder: det blev så jävla fult! Stora skrikiga murriga hemska tavlor. "Furioso" sa läraren. Men i dag var jag värsta milda terpentintjejen och målade himlen och havet och gräset...Det blev förstås inte heller bra. Vi får se i slutet av veckan. Inne i skolan har jag målat ljusets reflektioner i dörrar. Det roar mig. En av damerna roar mig också: hon tar MYCKET plats och de andra retar ihjäl sig på henne. Hon har alltför mycket energi för att måla landskap som vi andra utan kör sitt eget race. Iförd orange läppstift och grön bh. Hon insåg snabbt att vi var lika ("du måste vara läkare - för det är jag!") Jag hjälpte henne att döpa ett av hennes alster: stort hopknycklat nedsölat tunnt papper som fick mig tänka på nedsölad jungrulighet: "Virginia" sa min nya kompis som för övrigt är i krig med en annan dam på kursen som klagat på att hon är för högjudd på hotellet. Vi får se hur detta slutar. Jag sa åt min kompis att ta det lugnt "du är stor o hon är liten" men de orden verkade inte bita på henne. "Sådana som hon förstörde hela sjuttiotalet för mig- jag fick fly!" Bägge bor på samma hotell och jag har VÄLDIGT stor lust att gå ned senare och se på en eventuell catfight mellan dessa två femtiofemplusare. Eller hålla tillbaka den ena kanske...

12 Comments:

Blogger Sixten said...

Ha, ha, låter bra men tänk nu i alla fall mest på färgerna och inte på din plats i kollektivet, det förmenta, förtjättrade.... Säger pl. pappa som både saknar dig och samtidigt tycker det är ganska härligt att vara själv med killen med fräckaste grinet i stan!

7/11/2006 08:40:00 em  
Blogger Space babe said...

Ah, det ar harligt att lasa om din kamp med fargerna. Kommer ihag hur jag impade pa mina klasskamrater mad min formaga att teckna portratt och mala stilleben, men sa fort vi kom utomhus blev allt jag malade ROSA och GRATT!!!

Jag hade INGENTING med det att gora!

7/11/2006 09:56:00 em  
Anonymous Anonym said...

är du på kurs?? lägg ut bilder! nu blir man ju supernyfiken.

7/12/2006 12:34:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja lägg ut bilder om du kan. Vill höra med om dam dramat. Jag älskar sånt. Isapisa

7/12/2006 09:34:00 fm  
Blogger Space babe said...

La mer est grosse passar for ovrigt utmarkt i detta sammanhang.

7/12/2006 11:59:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Måla tanterna i stället..eller förresten, plåta dom i smyg och måla dom sen när kursen är över. För det är ju landskap du ska koncentrera dig på. Jag målar fortfarande huvudfotingar.

7/12/2006 03:42:00 em  
Blogger Morelli said...

fick faktiskt till det lite i dag-o målade av två cementklumpar på stranden o använde höger hand (är vänsterhänt annars)den ena från norr- den andra bilden fr söder..
och jag VILL inte lägga upp bilder på tavlorna...inte ännu---om jag gör NÅGON bra denna vecka kanske men det vet man inte förrän efteråt..det är en "process" som vi konstnärer säger
Nu drar jag till Kivik på skraltig DBS cykel!

7/12/2006 07:20:00 em  
Anonymous Anonym said...

ah-- men det är ju det som är spännande att följa med i "processen" ju.. :)

7/12/2006 10:55:00 em  
Anonymous Anonym said...

Målar själv tavlor, i akryl. Det brukar ta ett tag innan man hittar sin stil, sina färger ... när jag gick på folkhögskolan sa lärararen - max tre färger. Vi målade med max tre färger i 1 månad. Det var nyttigt och bra! :)

Det var kul att få besöka din blogg. Läste om den i Ica Kuriren!

7/13/2006 04:37:00 em  
Anonymous Anonym said...

Morsomt å se på om 2 voksne kvinner slåss i en catfight med lugging.

Kvinner i slagsmål er alltid morsomt og spennende å se på fordi kvinner slåss så feminint.

7/15/2006 10:51:00 em  
Blogger Morelli said...

hej Wilma, välkommen! jag såg precis själv bloggrepet i ica kuriren. Ska kolla in din blogg! Och det blev ingen catfight- i slutet av veckan var de tu damerna rätt sams o den arga skrattade högt åt den galna. Det "goda" vann sålunda...och när jag får tillgång till sladd till kamera etc så ska jag lägga upp en processbild, Magnus. Läraren tycker att jag skulle tjäna på att lära mig bättre tekniskt måleri- dvs teckna av precis som det ser ut - han har själv en sådan kurs i höst på Gerlesborg eller vad den heter- Inget konstnärligt alls alltså... NU: middag hos svärfar i Båstad- stan är full av RIKA kids...stranden såg för jävlig ut..M träffade på unga flickor som drog i sig vitt pulver på stranden i morse kl sju. Ungdomen är rik &vild &lite deprimerande att titta på...

7/16/2006 06:55:00 em  
Blogger Helena Looft said...

Ha, vi kanske skulle måla något tillsammans, du och jag? Jag sökte till en konstskola en gång och kom inte in och när jag frågade varför sa läraren att mina krokier och rosor i vaser och allt vad det var var jättefina, men att jag måste lära mig att måla lite fult!

7/20/2006 10:25:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.