måndag, september 04, 2006

1996

Jag blir galen på både wordpress OCH på blogger. Jag har försökt att göra en "proffsblogg" eftersom jag förutom att blogga även försörjer mig på journalistik, fotografier och illustrationer. Först tänkte jag låta någon tekniskt kunnig människa göra en vanlig hederlig webbplats åt mig men då sa BOFH (Bastard operator from Hell) som Helena känner att det är så "1996". Då tänkte jag att jag gör en blogg med olika kategorier så att jag kan lägga min kompetens i olika fack- men wordpress kan inte publicera mina nyproducerade photobucket flashar. Och i den här blogspotmiljön kan man inte kategorisera. Tacksam för hjälp i ärendet. Deep Ed? Någon annan CSS kunnig människa? 2006

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag fattar inte ett piss, ursäkta.
Förstår du behöver hjälp. Allt går ju att göra bara man vet hur.
Isapisa

9/04/2006 12:47:00 em  
Blogger Morelli said...

hej syrran!
jag förtydligar:
vanliga hemsidor verkar vara passé
bloggar verkar vara rätt- men bloggar som den du just läser har vissa begränsningar
och: HJÄLP!

9/04/2006 12:52:00 em  
Blogger deeped said...

Grejen är att du med Wordpress kan få både ock - både en blogg som är databasstyrd och statiska sidor (som också är databasstyrda).

Så: a) du behöver ett webbhotell och en domän b) du behöver installera WP 2.0.3 c) du behöver veta vad du vill ha på bloggen/sidorna d) du behöver välja ett tema (se themes.wordpress.org)

9/04/2006 01:08:00 em  
Blogger Morelli said...

tack deep ed!
a) har du ngt tips om vart jag ska vända mig? vad kostar det?
b)var hittar jag WP 2.0.3 och VAD är det?
c)DET vet jag- jag är ju innehållsmänniska!
d) ska genast kolla på teman

9/04/2006 01:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja deep ed har rätt. Du måste fixa domän och webbhotell. Programvaran som du sen installerar - asenkelt - ex.vis Frontpage - busenkelt.
Hej G.

9/04/2006 02:11:00 em  
Blogger Morelli said...

http://www.loopia.se/
har jag hittat via internetworld
ca 1200 spänn för ett år...
Har ni något annat förslag?

9/04/2006 02:17:00 em  
Blogger deeped said...

INte Frontpage... för fan! Det är ju ett program!

Oderland.se är billigare och bra om man inte lyckas vara som jag :)

De har också en egen installerare vilket gör allt enklare.

9/04/2006 09:48:00 em  
Blogger Morelli said...

tack deep ed!
https://www.one.com/ har jag också hittat
de har ju typ hälften så billigt
jag undrar om det är värt att betala för installerare? det kanske det är. Och hur mycket UNGEFÄR MB behöver man...texter, foton, illustrationer= 1000? 2000?

9/05/2006 08:42:00 fm  
Anonymous Anonym said...

asså, det var att ha en frontsida som man kom in på innan innehållet som var så himla 1996, ingenting annat. websiter som inte är bloggar är helt ok att ha även 2006.

1. skaffa domän och webhotell.

2. låt frontpage, en kompis, http://kristen-webbdesign.se/ eller ngt annat göra en fin statisk eller dynamisk sajt å dej.


3. tilta din blog att lägga in sig i en mapp på ditt webhotell, inställningarna finns på Settings/publishing på blogger.

lycka till

9/05/2006 10:07:00 fm  
Blogger Morelli said...

Hej BOFH!
Aha, jag missförstod Välkommen hit i alla fall!
har nu fixat webbhotell, tog det billiga "one.com" för 622 kr /år (2000 mb) snart kommer alltså "morelli.se" att uppstå

9/05/2006 10:17:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Skynda, skynda, skynda...

http://www.se/nydoman/domansok_result.shtml?&domain=morelli

(man får aldrig outa en oreggad domän på internettet)
spray.se är billigast att regga .se på, har jag för mig...

9/05/2006 10:30:00 fm  
Blogger Morelli said...

shit, fast det här är INTE "internet" det här är inuti en kommentarsruta som inte speciellt många läser....försöker nu betala faktura till one.com, det är ju för sjutton ett danskt företag...det här är nästan för komplicerat. jag vill ju helst bara skriva dikter..."code is poetry" stod det förresten inne på wordpress, det var fint...o obegripligt :-)

9/05/2006 10:33:00 fm  
Blogger Morelli said...

kristen-webbdesign.se vad fint!

9/05/2006 11:17:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Vilket drama! Hur går det för dig?
Isapisa

9/05/2006 09:42:00 em  
Blogger Morelli said...

så där...vacklar mellan deep eds förslag odeland (1500:-) och min svågers förslag b one.se -i danmark(600:-) ...kan ingen bestämma åt mig?

9/06/2006 08:36:00 fm  
Blogger Pellen said...

Nej, du vill inte ha webbhotellet i ett annat land. Mycket jobbigare att ha arg kontakt med dom då.

9/06/2006 09:55:00 em  
Blogger Helena Looft said...

Hä, jag tänkte inte jag skulle länka till dig på Argus, ifall du ville vara anonym i dokumentären ... Men nu har du avslöjat dig här i alla fall. Kan man misstänka att Pellen är en kompis till Sven?

9/07/2006 05:58:00 em  
Blogger Morelli said...

Hej alla hemsidesintresserade! för kännedom så har jag nu en helt vit sajt som heter morelli.se. jag tror att det är min första index.htm sida som ligger där fast bilden tyvärr inte syns, fråga mig INTE varför.
Sajten ligger på oderland, jag följde alltså deep eds och pellens råd. Det där med serverplats i danmark kändes för svårt. Nu håller jag som bäst på att försöka koppla i hop wordpress applikationen inne i min kontrollpanel-men det funkar inte.!

9/07/2006 06:07:00 em  
Blogger deeped said...

If you ask nicely så kan jag lösa problemen åt dig ikväll. Och för i helskotta - Frontpage har inte uppgraderats sedan 1998. Att ens andas om denna Application-From-Hell gör mig upprörd...

9/08/2006 02:31:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.