onsdag, augusti 30, 2006

Lust att köpa SLITZ och CAFÈ

Jämställdhet. Det finns som ni vet ett statligt dekret som går ut på att alla ska lära sig att tänka rätt kring denna fråga. Seminarium idag om jämställdhet och media. Noll energi och kontraproduktivt vill jag mena. Det pratas och pratas och pratas om detta år ut och år in. Jag tror banne mig att allt snack cementerar rådande ordning. Varför kan vi inte få prata om ekonomi eller räntan? Läget i landet? Stundande val? Arbetslöshet? Nä, vi måste prata jämställdhet- för det har regeringen bestämt. Man får lust att gå och köpa Café och Slitz på ren trots efteråt (för dessa tidningar är bad guys i sammanhanget, förstås) Vem av cheferna gör bäst intryck? Bortsett då från att de alla satt hopsjunkna och energilösa? Ja, det var ju synd att Jan Scherman sparkade den där vädertjejen, annars gillar jag honom. Amelia Adamo verkar sympatisk men trött och gör i mitt tycke tråkiga tidningar. Tv 3 -Hasse Breitholtz verkar ok och lite "grabbig". SVT´s Christina Jutterström och Peter Örn går bort. Ur deras munnar kom de flesta korrekta plattityderna. Men Sofia Ohlsson Olséns var inte långt efter. Bengt Braun är liksom lustigt gammaldags med slips och fin omegaklocka. På Bonniers skulle man ju kunna göra MASSA nytta kände jag instinktivt, ha ha. Om jag var VD för ett mediahus så skulle jag säga till Rosenbad när de ringer och ber mig medverka på något seminarium om jämställdhet (eller om mångfald, för den delen) - NÄ, vi deltar INTE på sådant. Vi verkställer här, vi snackar inte om det på politiska möten. Don´t waste our time. Det tar bara energi från oss OCH från våra medarbetare" 173 deltagare varav 140 var kvinnor och 33 var män Andra bloggar om: , , , , , , ,

6 Comments:

Blogger Space babe said...

Förmodligen försökte de hotta upp ett seminarium i detta tema genom att just bjuda in folk från mediaföretag. Hur ska ett seminarium om jämställdhet se ut då?
Ska man inte prata om det alls? Men vissa kanske behöver prata om det. Fast risken är väl här precis som i många andra frågor att de som bevistar seminariet inte precis är de som skulle behöva infot.

8/30/2006 11:42:00 em  
Blogger Jonas Lundberg said...

Du grabbar
Det verkar vara något med medvetandegraden.
För få decennier sedan kunde man med så stillsamma medel som skägg skadeskjuta korrektheten, som verkade nervig och på sin vakt.
Det enda konkreta hotet mot dagens medvetslösa korrekthet är att den aspirerar sitt eget maginnehåll. Tror jag, grabbar.

8/31/2006 12:08:00 fm  
Blogger jacobsteel said...

140 kvinnor, 33 män? Jämnställdhet? Deltagarfördelningen var rätt hård...

8/31/2006 03:30:00 em  
Blogger rosa fluff said...

Jag kan känna att det pratas mycket och görs lite. Man kan belysa problemen i all oändlighet men vi måste förändra också. Det är alltid trevligt att prata med människor som har samma syn och värderingar, men de som borde höra, hör ingenting.

8/31/2006 04:37:00 em  
Blogger Morelli said...

Jag vet, konstruktiv ska man vara- jag har precis börjat maila med en av mediecheferna. Enligt uppgift från podiet kunde publiken räknas till: 75 tjejer och 17 killar

8/31/2006 09:36:00 em  
Blogger Morelli said...

träffade I i går som hyllar Adamo som förebild- och det tycker jag absolut att hon är- som person även om inte jag gillar veckotidningar
Men- sa jag- krävs det inte att man har en man med makt som backar upp en? kan man vara som adamo & behålla den makten utan att ha en torbjörn larsson i ryggen?

9/07/2006 08:40:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.