onsdag, augusti 23, 2006

Sverker börjar vakna i mig

Hej IF! Hej Cykelringen! Min cykel blev stulen i mitten av juli och tack vare min försäkring hos IF kunde jag kvittera ut en ny cykel på Cykelringen förra veckan. Jag tänkte redan då i mitt stilla sinne: varför MÅSTE jag köpa cykel på Cykelringen. Alla cyklar jag hittills köpt därifrån rostar ju ihop på nolltid. Borde inte IF låta mig välja? Jag kanske ville lägga 4000:- på en Skeppshult i stället till exempel. Ett märke som inte Cykelringen saluför och som inte rostar ihop lika snabbt. Nåväl, jag var i grunden glad och tacksam att jag skulle få ersättning och hade inte lust att bråka om detta utan gick till Cykelringen på Hornsgatan och köpte en ny damcykel. En ”Svalan” för 2400 kronor. Med barnstol och lampor och lås och allt gick det på 4100:-. Jag betalade 1100:- . Resten betalade IF mot rekvisition. Cykelringen monterar ihop cyklar mot betalning (595:-) och det lät som väl spenderade pengar eftersom jag inte har den tid det kan ta att montera själv och jag vet av tidigare erfarenhet hur arg man kan bli innan man får ihop sin produkt. Dessutom har jag väldig respekt för cykelbarnstolar, tänk till exempel om man monterar fel. Lika bra att proffs gör det, tänkte jag. På lördagen den 19 juli hämtade jag sålunda min nya cykel och for hem. Två dagar senare, på måndagen den 21 hämtade jag min minsta son på dagis med cykel och körde sedan till Ica för att handla. Barnstolen satt vingligt och konstigt. Jag skruvade ett tag på skruvarna men tänkte ändå ”det så klart att de vet vad de gör och satt på den rätt” Vi handlade, vi for hem. Inget hände. Inga barn for i marken. Men dagen efter tog jag cykeln till Cykelringen på Renstiernasgata för att få dem att sänka sadeln något och då anmärkte jag på den skeva barnstolen. Killen i affären där såg genast att den var felmonterad och såg till att den skruvades på rätt. I går kväll när jag cyklade från stan märkte jag att den lilla plastbubblan på framstyret inte alls var en lampa, som jag hade trott, utan en liten reflex eller möjligtvis en lampa utan batteri. Varvid jag utsatte mig för fara i mörkret. Min fråga är nu: vad tänker ni på Cykelringen göra för att inte någon av era ungdomars slarv kan innebära att en unge ramlar av en cykelstol som ni monterat? Och IF? Vad har ni egentligen för deal med Cykelringen? Borde inte jag som konsument få välja den cykelförsäljare som jag vid köptillfället har störst förtroende för? Tacksam för svar från er båda /Jenny Morelli Andra bloggar om: , , , ,

5 Comments:

Blogger rosa fluff said...

Bästa Jenny Morelli.
Vi kan ju inte hjälpa om dina barn sitter och skakar loss barnstolen!
Vi förstår vidare inte varför du promt måste cykla på kvällen, kvinns ska hålla sig inne efter mörkrets inbrott.
Ha det bra.
Vi på Cykelringen.

8/24/2006 06:41:00 em  
Blogger Ulf Bäckman said...

Hej Jenny!

Vad tråkigt att du inte är nöjd med If.

Din försäkring ska ju ge en ersättning som motsvarar cykeln som blev stulen. Och så långt har det fungerat, efter vad jag förstår.

Att du "MÅSTE" köpa din nya cykel på Cykelringen låter konstigt. För Ifs policy är egentligen att kunderna själva får välja om de vill ha en rekvisition till en speciell affär (som du fick) eller kontant ersättning, som alltså gör att du kan köpa vilken cykel du vill och var du vill .

Du skulle alltså inte ha behövt att gå till Cykelringen om du inte är nöjd med dem och hellre ville köpa din cykel någon annanstans.

Hälsningar!

/Ulf Bäckman
If

8/29/2006 11:22:00 fm  
Blogger Morelli said...

Hej ulf!
vad bra att du svarade här! if är jag ju ändå relativt nöjd med- det var ju bara det att jag inte informerades tillräckligt om att jag kunde välja cykelaffär själv.
Från cykleringen väntar jag fortfarande på svar
mvh jenny m

8/29/2006 11:42:00 fm  
Blogger Morelli said...

och! jag borde ha publicetat mailet jag redan fått från er...men jag glömde det

8/29/2006 11:43:00 fm  
Anonymous Anonym said...

såg detta när jag googlade och ville gärna dela med mig av erfarenheter osv. dock såg jag också att det var ganska länge sedan detta skrevs. har själv jobbat på cykelringen så jag vet vad jag pratar om.

precis som ulf säger så bara för att det står att du ska köpa cykeln på cykelringen så behöver du inte det. på cykelringen får man ofta in rekvisitioner där det står sportex eller något annat och det är inga problem att få ut den någon annanstans. trist att du inte fick reda på det innan. dock finns det en annan sak som gör att man blir lite låst och det är en självriskförsäkring som man kan få hos cykelringen som täcker självrisken på hemförsäkringen.. den får du bara ut om du handlar på cykelringen igen. där skulle jag istället rekommendera att köpa ett lås som har självriskeliminering, något som låset i sig täcker och inte är kopplat till någon butik. detta finns givetvis inte på cykelringen. (brukar dock krävas att man kan visa upp det uppbrutna låset då)

vad gäller monteringen blir jag inte förvånad. cykelringen sätter i system att anställa oerfarna personer utan direkt kunskap om cyklar vilket många gånger kan leda till att cyklar inte skruvas ihop rätt eller att delar inte sitter fast ordentligt. dock vill jag inte hålla med om att cykelringens cyklar skulle rosta mer än någon annans.

jag skulle nog vilja påstå att det här var många av mina ärliga erfarenheter av cykelringen.

11/05/2007 01:01:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.