måndag, augusti 28, 2006

Frotterat mig med filmbranschen

Jag var på filminstitutet. Där presenterades "Svenska filmhösten 2006". Ett kan jag säga: Micke Persbandt, Lia Boysen och Mikael Nykvist fortsätter jobba och beskrivningarna av filmernas handling i häftet som delas ut är - med några få undantag - extremt tråkiga. Det står bland annat: ”En gripande och varm berättelse om….”En dramakomedi, ”tre människoöden vävs samman till en dramatisk berättelse”. Kom igen! Bättre kan ni. Vill ni inte att vi ska gå på film? Tell us something. Höstens rookie heter i alla fall Jesper Ganslandt och hans ”Farväl Falkenberg” ska tävla i Venedig och Torronto. Ser bra ut! Alice Timander debuterar vid 91 års ålder i ”Alice &jag” och filmen verkar ta upp moderskap&karriär&ensamhet&att allt har ett pris (också dålig trailer- ni får skärpa er med era trailers, upphovsmän) Musikalen ”Förortsungar”- där undertecknad faktiskt medverkar som moderat kommunpolitiker- verkar charmig. Och sen var det massa mer filmer men nu måste jag göra annat. Jo just det. Det luktade så mycket cigarrettrök inne på Bio Victor. Kulturmaffian blossar på. Bilden föreställer de två stjärnorna Alice Timander och närmast i randig tröja Jesper Ganslandt. Andra bloggar om: , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh jag är så less på svensk film med något enstaka undantag. Var tar allt nytänkande vägen?

8/29/2006 02:48:00 em  
Blogger Morelli said...

åh, alice sa bland annat i filmen att hon aldrig "känt sig som en mamma" och att kreativa män tillåts vara mer eller mindre "intakta" hela sina liv medan kvinnor delas i tre: vara arbetande&kreativ, vara mamma, vara partner...

8/31/2006 09:44:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.