onsdag, september 06, 2006

Poesirösten

Inbjuden av poeten Petter Lindgren läser jag på Chimos Söndagsklubb nu på söndag 10 sep klockan 19.00. Plats: Bondens källare, Bondegatan 1 c. Entré: 30 kronor Övriga poeter: Dan Fägerquist och Lovisa Hagström. Vid frukostbordet: M: -Bara du inte läser med poetröst! J: -Vaddå poetröst? M: -Ja med en sån där djupt känslosam röst, långsam och plågsam Maria Pia-röst. J: - Som om jag brukar det!? Jag ska läsa som en nyhetsuppläsare. Matter of factly Andra bloggar om: , , , , ,

13 Comments:

Blogger rosa fluff said...

Kul!
Poetrösten är svår att undvika när man läser poesi, den vill gärna komma fram och ta över.

9/06/2006 10:50:00 fm  
Blogger jacobsteel said...

detta är faktiskt sant. poesiröst kan vara helt hemsk (tyvärr). poesiröst kan ha påverkat mångas inställning till vad som faktiskt borde vara den mest tidseffektiva och uppskattade konstformen tillgänglig. jag menar: hinner man läsa en roman på bussen? näh! just det. men en dikt. jodå.

9/06/2006 05:31:00 em  
Blogger jacobsteel said...

--- nyhetsröst däremot! det är grejer det. bästa lycka! släpp fram ankarkvinnan! :D

9/06/2006 05:33:00 em  
Blogger Morelli said...

själv tycker jag skådisar som läser med MASSA KÄNSLA är värst

ofta är dock det största problemet att poeterna är nervösa o ovana. i går hörde jag tex en debutant läsa som en kulspruta bara för att han så snabbt som möjligt ville lämna scen...oj oj

men helt lätt är det inte: å ena sidan har jag snarare en förmåga att låta alltför kåserisk o svepande som man pratar på radio- man vill ju ändå ha TYNGD i det man säger på något sätt...det gäller nog att verkligen lita på TEXTEN..

9/07/2006 08:53:00 fm  
Blogger Space babe said...

Poesirösten kan passa ibland. Till din dikt Om vad hjärtat är fullt funkar den.

9/07/2006 02:18:00 em  
Blogger rosa fluff said...

Jag använder bara poesirösten när ingen hör.
Då förstår man bättre det man skrivit.
(nej jag bara skojade jag läser inte det jag själv skrivit högt för mig själv, med poesiröst!!)

Ska börja köra nyhetsrösten i stället.

9/07/2006 10:57:00 em  
Blogger Morelli said...

Hör du rosa fluff, du BORDE läsa saker högt, spela in på mp3 och lyssna. det är en bra metod att förhålla sig till texten utifrån

9/08/2006 08:00:00 fm  
Blogger rosa fluff said...

Du har helt rätt.

9/08/2006 02:20:00 em  
Blogger jacobsteel said...

utifrån är grejen. alla tricks som går. spela in och lyssna på. skriva ner och posta till sig själv och läsa som nån främlings. ta kort på sig själv och spegelvända. alla tricks.

9/08/2006 08:06:00 em  
Blogger rosa fluff said...

Eller skriva ner och posta till någon annan eller vända på spegeln.

9/09/2006 10:45:00 fm  
Blogger jacobsteel said...

... men då måste man skriva med vänster hand (om man är högerhänt och vice versa) och under benet så det ser ut som det är någon annans hand som skriver...

9/13/2006 09:44:00 em  
Blogger tant bla said...

Hej allesammans. Jag håller med om avskyn för POETRÖST men till exempel jag älskar när Karldeldt basunerar ut sina dikter och han den rolige, nu levande, som vrålar ut sina, som jag nu senilt glömt namnet på.
Jag föredrar tydligen rop framför viskningar.
Och jag BEUNDRAR Jenny Morelli.
Jag tycker du ska skriva många många fler diktböcker!

10/20/2006 01:14:00 em  
Blogger Hanna said...

Tant Blå: du menar Bruno K Öijer. Jag vet alltid vad du menar!

10/23/2006 11:21:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.