måndag, november 13, 2006

Tiggarbrev rule

DN har granskat författarförbundets författaransökningar. Ja, och varför är inte Ann Jäderlund med på listan av de författare som får garanterad författarpenning? Och vilka är alla dessa människor?

Och varför är Linda Skugge med i Författarförbundet överhuvudtaget? Jag var med ett tag i men gick ut för ett par år sedan, mycket på grund av att jag ansåg det var förnedrande att skriva stipendieansökningar (som jag visste att jag inte hade någon större chans att få beviljade.) Det var skönt när de där årliga ansökningarna slutade dimpa ned.

Jag vet inte om jag är mot statligt finansierade författarskap. Det måste finnas något som balanserar marknadskrafterna och allt fluff som säljs. Men jag håller med Skugge om att det är ett sjuhelsikes kotteri. Och att det oftast inte hänger på enbart begåvning om folk plockas upp som värdiga i bidragssystemet eller inte.

Slutligen: hur mycket mer i tiden kan jag ligga när jag själv har skrivit ett hundra sidor långt tiggarbrev? Inte till någon statlig fond utan till Kronprinsessan Viktoria. Nåja, ingen vill förstås ge ut det förutom Kennet Klemets tidskrift Gräs som ska publicera delar av det. Men det är gott nog. Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Hanna said...

Ja, men jag har hela tiden tyckt att ditt tiggarbrev är så otroligt rätt i tiden! Dumma idiotiska förlagen som inte fattar någonting förrän sådär tio år försent.

11/14/2006 08:59:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"Jag visste inte hur det fungerar, men det är en högre vilja än min som styr mig när jag söker stipendier."

-sa Christine Falkenland när P3:s "Flipper" gjorde ett jobb om författarstipendier någon gång i slutet av 90-talet. Hon hade vid den tiden endast fått avslag, men måste ju räknas om etablerad redan då.

11/14/2006 03:21:00 em  
Blogger Morelli said...

tack ondskan, och bra sagt av Falkenland, trägen vinner!

11/15/2006 10:33:00 em  
Blogger Space babe said...

Hur lyckas du mobilblogga? Jag kan numera kommentera genom inblogs.net!

11/18/2006 02:55:00 em  
Blogger Morelli said...

vad bra, space babe! min nya mobil har kamera- när man tagit en bild kan man välja "publicera" sedan var det förinställt på blogger och så loggar man in fr mobilen till blogg, skriver en rubrik och trycker på en knapp. thats it.

11/19/2006 08:23:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.