söndag, januari 28, 2007

Go where the money is

Det är ju inget nytt direkt- jag hörde Bo Rothstein prata om det här redan för fem, sex år sedan. Jag minns att han visade en särskilt sorglig stapel för andelen ensamstående män med låg ekonomisk status. Stapeln var skyhög. Däremot var stapeln för ensamstående tjejer med låg ekonomisk status inte alls lika hög. Det verkar inte vara så stor skillnad mellan Ania och Gosia och oss. Precis som dem går vi uppenbarligen fortfarande "where the money is and marry for love". Det konstiga är att medvetna svenska medelklasskvinnor ofta blir arga ifall de tycker att är FÖR stor skillnad i ekonomisk status mellan en kvinna och hennes partner. Det anses inte passande att bli i hop med en miljonär, helst bara en annan medelklasskille med några nästan osynliga tusenlappar mer i lön. Gärna icke jämställd- bara det inte syns.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Se på mig, jag blir gift BARA för min kropps skull :)

//Norman

1/28/2007 02:45:00 em  
Blogger Morelli said...

Norman, ni är några få undantag...

1/28/2007 05:32:00 em  
Blogger Morelli said...

Eller vi...

1/28/2007 06:59:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.