onsdag, januari 31, 2007

Vad jag hittills vet om hybris

Jag ser Verner von Heidenstam som liten iförd kungakrona.

Kronan satt på hans inre huvud hela livet.

Jag känner flera Heidenstams.

De är författare, skådisar, reklamproducenter, rektorer och annat.

Men kvinnan med hybris? Hon kan möjligtvis

uppstå som clown som Miss Universum med en liten

löjlig prinsesskrona på huvudet. En anomali, något vi kan skratta åt.

Eller i en sjuk galning som Valerie Solana.

Jag skrev en gång:

”En liten snipa med en jättestor båtmotor är en lustig syn. Så ser kvinnan med stora maktanspråk ut. Skildras hon i kulturen (hög som låg) så är det alltid med patologiska förtecken. Ska hon ge röst åt sig själv använder hon humor för att inte framstå som psykotisk.” Andra bloggar om: , , , ,

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Känner jag någon kvinnan med stórhetsvansinne? Tror inte det. Kan du nämna några fler.
isapisa

1/31/2007 04:21:00 em  
Blogger Morelli said...

tja...hela poängen med inlägget är att de inte finns några....men pippi möjligtvis...

1/31/2007 05:53:00 em  
Blogger Spökplumpen said...

Rör inte min Heidenstam! Har alltid misstrott forskningen som drar paralleller mellan hans barndoms "egna kungarike Lajsputta" och hans författargärning som åldrad nationalskald. jag tror att kungariket var hans föräldrars påhitt och uppmuntran. Men påhittat eller inte, han fostrades att leka kung. Och det storvulna fick nog draghjälp av barndomsmiljöer med riddarrustningar och korslagda värjor. Ändå ser jag Heidenstam som en liten pojke genom hela författarskapet. Finns det någon annan svensk författare som blottat skrivkrampen mer än Heidenstam? Hans magnum opus hans Alienus är i mitt tycke ett haveri av omnipotens, stora ambitioner och bristande språkkänsla.
Hursomhelst. Kvinnor med storhetsvansinne är ovanligt. Kanske ser storhetsvansinnet olika ut? Allt storhetsvansinne kanske inte bottnar i drömmen om bekräftelse från "hela världen"?

1/31/2007 10:08:00 em  
Blogger Morelli said...

Hej hej, nej då Holtermann, jag har inget otalt med honom och ser fram emot att läsa mer …själv tror jag att ”storhetsvansinne” och lek och frihet hänger ihop och att det inte alls är av ondo- tvärtom- men att det även borde vara tillåtet för vuxna friska kvinnor utan humor att få känna smaken av det…

2/01/2007 07:38:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Margaret Thatcher?
vivviann franzen?

2/01/2007 09:28:00 fm  
Blogger Morelli said...

ha, Vivianne Franzen! För kännedom var hon min allra första vuxna kvinnliga idol. Hennes man Ale o min pappa byggde hus i hop på sjuttiotalet och hon drev en skönhetsalong. Hon var så oerhört glamorös till skillnad från min mer foträta mor i eccoskor och grön sjalett med WHO-pandor på. Jag tror dock jag måste slipa tanken, texten ytterligare...jag menar förmodligen skapande kvinnor...inte politiker.

2/02/2007 10:45:00 fm  
Blogger jacobsteel said...

schysst krona. det är nog där det sitter.

2/04/2007 12:40:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.