torsdag, februari 08, 2007

Vad jag åt till frukost med mera

Torsdagmorgon och jag har försökt fotografera min dotter A och härma Sally Manns senaste närbildsserie. Det går så där. Bara för att Sally har någon jäkla storformatskamera och jag ”bara” har en Canon Power Shot A710 IS! Jag var som hastigast på Kulturhuset i fredags och rusade runt bland alla svartkläddda vernissagegäster med vinglas och försökte se bilderna. Jag var väldigt förtjust i det hon gjorde förr, bilderna på hennes barn som väckte sådant rabalder och jag blev betagen i henne på teve i den där dokumentären SVT visade förrförra veckan. Men bilderna som jag såg i fredags imponerade inte alls på mig. Vackert, svartvitt, ointressant var min första reaktion. Nåja, kul att det går bra för henne i alla fall och att hon gjort hemmet och barnen och familjen till objekt. Hon har visst plåtat sin man i tjugo års tid. Naken. Undrar om han är lika snygg som resten av medlemmarna i familjen Mann.

Det är tredje dagen som vi inte fått någon dagstidning och jag satt istället och bläddrade i the New York Review of Books och hittade lite skojiga titlar. ”God and the welfare state” till exempel väckte nyfikenhet och inspiration. Vill skriva en artikel som ska heta ”Gud och välfärdsstaten”- kan inte tanken börja så? Med en rubrik?

Den nykläckta bloggaren på SVD, Karin Tunberg sa i tidningen att hon absolut inte skulle blogga om vad hon ätit till frukost. Varför inte undrar jag? Vad är det för fel med att tala om det? Jag själv åt en rostad macka med ost, en hård macka med ost och drack en stor kopp kaffe med mjölk. En underlig fördom att bloggar handlar om ”vad man åt till frukost” och att det skulle vara något mindre värt. Jag lovar att det förmodligen finns någon sådan frukostblogg som dessutom är bra. Det var en dam jag hörde talas om som skrev dagbok i flera år. Varje dag skrev hon samma sak: ”steg upp, tvättade håret, gick och la mig”. Jag har använt det i min dikt ”Hopkok om våren” (i ”Som hör boskapen till” sid. 73)

Jag och min väninna B och hennes trettonåriga dotter C och min tolvåriga dotter A ska åka till Paris snart över en helg. Vi tycker att det ingår i våra döttrars uppfostran att se den staden och chit-chatta lite med fransmän och så. I tidningen stod det att det fanns weekendpriser på ca 2000- 2500 kronor men det var förstås lögn. Vi måste boka snart. Ryan Air är för jobbigt tror jag…fast det kostar visst bara 200 spänn..emottager gärna tips på var man ska bo och hur man bäst tar sig dit.


Andra bloggar om: , , , , ,

9 Comments:

Blogger Eva-L said...

Här är en rätt lovely frukostblogg:
http://londonreviewofbreakfasts.blogspot.com/
Att läsa om mat är underbart tycker jag. Karin Thunberg kanske missade Fem-bockerna med all kall skinka och bullar och inser inte tjusningen.

2/08/2007 09:10:00 fm  
Blogger Smarta Sara said...

Det går bra att åka med RyanAir till Paris, MEN man måste vara utrustad med TÅLAMOD och TID. Saknar man en av dessa, eller än värre båda, blir det outhärdligt. Om tid är viktigare än pengar tycker jag att ni ska resa med SAS eller Air France.

Mina favvokvarter är Maris för shopping, där finns också trevliga hotell men priserna är inte så låga. Jag har bott på Hotel Saintonge vilket låg väldigt bra till, mitt i Marais på en lugn "vanlig" gata med mest bostadshus. Lite för lugn, faktiskt.

Vill man å andra sidan på bo andra sidan Seine i Quartier Latin till exempel kan jag rekommendera ett hotell med mycket bra läge som heter hotel Mont Blanc. Ligger på 28 rue de la Huchette, väldigt nära Metro St Michel. INTE lugn gata, men jag gillar det. Mycket turistigt område, men jag gillar det också.

2/08/2007 10:08:00 fm  
Blogger Morelli said...

eva L- visst var fem-böckernas matrabblande härligt! konservburkarna med kött...kexpaketen...konserverad frukt...det ringer små svaga klockor...ha ha..
och tack sara för alla tips- det var 15 år sen jag var där! jag ska konferera med min reskompis...jag tycker att ryanair verkar skitjobbigt...att jag är för gammal för det helt enkelt...eller för rik...

2/08/2007 10:16:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åk något bekvämt som går skapliga tider. Från Arlanda. Det var kul att bli påmind om Fem-böckerna...G

2/08/2007 01:11:00 em  
Blogger Hanna said...

Jag tycker Ryan Air funkade helt bra, faktiskt. Inte jobbigt, bussen tar iofs tid men den går direkt utanför etc.
Hsh, jag ger dig gärna ett par fransmän att chitchatta med!

2/08/2007 01:17:00 em  
Blogger Jenny Morelli said...

tack ondskan! jag vill sjunga "oh je voudrais tant que tu te souviennes...." och "avec mes sabots"
det lutar åt Sembo/SAS- vi kan bara vara borta tre dagar...

2/08/2007 10:12:00 em  
Blogger Helena Looft said...

Jag vill också berätta vad jag åt till frukost: Fyra sportbrödmackor med ost, ett glas äppel- och apelsinjuice blandat och en kopp kaffe (utan mjölk).

2/09/2007 02:06:00 em  
Blogger Lisa said...

Dear: Sven-Åke sköt dokumentären. Bilder på Sally på hans blogg ngnstans.
http://svenokey.sprayblog.se/index.php

2/15/2007 08:01:00 em  
Blogger Jenny Morelli said...

Tack lisa, kollade nyss sven åkes blogg efter bilder på Maken Mann men min webbläsare verkar inte vilja visa bilder därifrån just nu...

2/15/2007 08:53:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.