torsdag, oktober 27, 2005

Hjärnor, Älgsoppa

I morgonkväll kommer Sten för att träffa sitt barnbarn och gå på Nationalmuseum.
En god älg och kantarellsoppa finns på tasteline.com.  Fast den bjöd vi både svärmor Carin och sjuksyster Tommy på. Tommy berättade om hjärnan så bra att jag önskar jag hade gått NA och blivit läkare istället. Kroppen och livet är ju så intressant. Men det tyckte inte jag som tonåring. ( då jag fortfarande ägde den där förlamande friheten att bli det jag ville)

Då på åttiotalet tyckte jag kropp var något ytligt, som saknade värde om det inte var snyggt. Själ däremot. Det var grejer. Läsa läsa boken strunta helt i kroppen…
Efter älgsoppan diskuterade vi bland annat dödsorsaker. Jag vill inte ha någon dödsorsak när jag dör. Tommy sa att det mest generella man kan säga är att man dör av syrebrist. Det tänker jag dö av. Men njursvikt verkar inte vara så kul. Efter några dagar har man förgiftat sig själv till döds. Scary. Och hjärnor, inuti folk  som dricker för mycket, krymper och skramlar inuti kraniet. Förresten börjar hjärnan krympa redan vid 25. Vi blir mindre smarta men mer…komprimerade kanske…NOT?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Snyggt så, du är min bästa Svedis.

10/27/2005 02:55:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.