fredag, oktober 28, 2005

Ja..ska den saltas eller?

Fredagkväll. Nu ska vi ska laga teryakifisk. I receptet står det tonfisk men jag köpte hälleflundra för det var billigt. Martin är sur på mig och säger att jag "styr allting"-han försökte följa receptet slavisk och lägga fisken i en massa salt i kylen en halvtimme. "för att dra ut vätska" Jag påpekad vänligt att det kanske inte är så smart att göra exakt som den Dukiko Nuko (eller vad hon heter) säger i boken eftersom det är en helt annan slags fisk- och jag har också ett starkt minne av att Martin en gång vrålsaltade en vitfisk... Då blir det gräl. Jag lämnar köket och oljan börjar ryka på spisen. Men nu har han i alla fall tagit bort en del av fisken och saltat den så vi ska snart prova båda varianterna-- Jag lovar att hans kommer att vara för salt! Till fisken gjorde jag en sås av kirinbrännvin, socker, soja och vitt vin och socker. (systembolaget i Liljeholmen var helt byst. Helle Klein stod i kön bredvid med sin rödbrusiga gubb-man. De lassade upp en massa starköl i kassan. Tillbaka till intressanta oss: Salladen består av paprika, rödlök och selleri dränkt i balsamvinäger, olja, salt och socker. Till middagen dricker vi ett Riesling från Sydafrika. Om vi nu klarar att hålla sams...fast just nu känns det så...



Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.