lördag, mars 04, 2006

om vad hjärtat är fullt

varsam nu det är så att något har blivit och det är mycket mycket nära och det gör inte ont och är inte farligt och det är en gåva och en stor förundran och en ynnest och ett mirakel och ett litet nytt och du framför har ett ansikte som jag alltid känt och det är av godo allting fast snart kommer det att vara slem vara blod vara groda (vara groda själv också) fast det skrämmer inte och det är ett inre leende det är ett kroppens eget hemliga leendes glädje och man tystnar med orden om detta vara varsam du om vad jag ber är icke lätt att säga det saknas mig inget och svårt är det i fyllnad att hitta den nya tomheten fickorna som fortfarande kan fyllas jag gräver i mullen i den hårda i jorden i askan i gruset spaden sedan hackan sedan fingrarna i jord sedan fyller mun med lakritsrötter med små gråa stenar jag ber om mun och näsa jag ber om öra och hjärta jag ber om hjärta jag ber om ben att rumla med jag ber om ben att rymma med jag ber om ögon att blunda jag ber om ögon jag ber om tunga att vika jag ber om tunga jag ber om skratt och gråt men allra mest jag ber om ljus för himmelriket saknar inte skugga

2 Comments:

Blogger Yogamamma said...

Vackert. Och ord på mina känslor. Tack!

3/05/2006 10:18:00 fm  
Blogger Morelli said...

efter ett antal mail från systrar o andra närmast sörjandes: detta är återigen gammal skåpmat-ofllet jag är alltså INTE gravid

3/06/2006 09:14:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.