tisdag, augusti 01, 2006

Räntans själ

Tillbaka igen från en finfin vecka på norra gotland. Varje gång jag är där vill jag bo där. Gotland är så greppbart. Jag vill ha ett eget hus och jobba med vad som helst. Jag tycker om människorna jag träffar, jag tycker om rutnätet av vägar, jag tycker om alla caféer och loppisar och all den ödslighet man kan känna på hedarna och havets närhet. Gotland är som Marthas Vineyard utanför Cape Cod tyckte E&J. (Det är så roligt att se sitt eget land med en främlings blick. Redan björkarna vid E4n vid Arlanda imponerade på jenkarna) Varje dag åt vi gott bröd från H&Es nyöppnade stenugnsbageri i Gerungs, Rute och vi åt middag en kväll på Mejeriet i Stenkyrka som hade bättre mat denna sommar jämfört med för två år sedan. Vi badade i kalkstensbrottet strax väster om Fårösund och två gånger i Ekeviken på Fårö. Vi var i Kyllaj, Furillen, Ireviken och Klinthamn där K &K bor. Amerikanarna är nu i Kalmar o Göteborg men kommer igen till helgen (vi ska bland annat dricka kaffe med min mamma o pappa i mitt föräldrarhem! Jag ser framemot att E ska få se VARIFRÅN jag VERKLIGEN kommer) Jag har förhört J om pengar och sådant. Han jobbar som skattejurist i NY. Jag ställde ungefär lika naiva frågor om ekonomins lagar som jag ställde till Lars Calmfors när det begav sig. Rivalerna till pengar heter enligt J framförallt vänskap, kärlek och byteshandel. Men jag har mycket kvar att lära om Räntans Själ eller snarare om vilken typ av samhälle som möjliggjorde idén om räntan. ”jag GER dig inte min säd ifall jag har mer än vad jag behöver, för du är inte min bror. Däremot får du LÅNA lite säd om jag sedan får tillbaka det du lånat plus lite till när du skördat” På sätt och vis möjliggör räntan en social rörlighet i ett samhälle som inte enbart består av släktingar. Den som är rik på säd tillåter ju den främling som inte har, att låna säd och eventuellt själv också bli rik (eller gå under). Intressant vore det att lära sig hur det ekonomiska systemet hänger i hop med religionen. Augustinus var emot ränta och kristendomens förhållningssätt till räntan går att läsa mer om här. Hur gör man då i muslimska stater där ränta är helt förbjudet? Jo, man går runt förbudet och kallar den något annat enligt J.

3 Comments:

Blogger Akut Insikt said...

Amen liksom... då var vi ju på Gotland samtidigt, vi snurrar ofta i samma faggor verkar det som...

Tjingad, paxad.. hmm, eller vad nu utrycket var. Måste bara nämna att konkurrensen är ganska hård nu... fast å andra sidan har ju alltid den som är först till kvarn... jaja. Babbel babbel.

Men lite mer får du nog allt ge mig.

8/13/2006 02:03:00 fm  
Blogger Morelli said...

ha ha, ta det lugnt Akut Insikt, kolla bara längre ned på sidan, under rubriken "kullad av mathimlen", du ska bara svara på några frågor...:-)

8/13/2006 08:36:00 fm  
Blogger Akut Insikt said...

hmm, där får man för att man inte är läskunnig tillräckligt. Skall titta på det asap.

8/13/2006 09:29:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.