onsdag, november 22, 2006

Den åttonde novellen

Tidskriften 00-tal har ägnat ett helt nummer åt Mare Kandre och jag förlåter nästan Madeleine Grive för att hon anordnar Stockholms tråkigaste poesifestival tillsammans med några - av Madeleine noga utvalda - svenska och utländska poeter och svenska Skådisar. Vet inte Madeleine Grive att Poesin hatar Skådisar? Och vad gör dansaren Virpo Phakinen på festivalen? Jag säger som jag brukar: Poesin hålls som gisslan av ett gäng idioter. Men för att återgå till 00-tal. Mikael Raattamaa, Aase Berg, Carina Rydberg och Carl Johan Vallgren i all ära -jag saknar faktiskt litteraturvetarna. Så om det här ska föreställa en början på en kanonisering av Mare Kandre så är det en rätt beige sådan. Nu ska jag läsa Mares opublicerade text ”Den underjordiske brudgummen”. Tillägg: Okej, Mattias Fyhr är litteraturvetare. Rätt trevlig text för övrigt även om jag anser att det där med "det Gotiska" känns lite väl pompöst. Och Jonas Thente skrev bra om den åttonde novellen i "Hetta och Vitt". Barnlösa ungdomar, våga läs. Jag ryste och kved när jag läste den och insåg att jag själv aldrig, aldrig skulle komma i närheten av Kandres storhet. Jag är både för feg och för lat.

Andra bloggar om: , , ,

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Lisa said...

Men det allra mest oförlåtliga är ändå att Madeleine envisas med att vara konferencier fast hon verkligen inte passar. Det var så pinsamt att jag var tvungen att gömma huvudet i jackan.

11/22/2006 09:56:00 fm  
Blogger Morelli said...

Hej lisa, var just & din blogg från dramaten, intressant!
För övrigt har jag inte tid att blogga just nu för jag har så mycket annat som betalar sig. Strax upp på cykeln för snabb färd till Skeppsholmen. Hoppas att ljuset är vackert.Bytte i alla fall rubrik på den här bloggtexten eftersom "Den åttonde novellen" verkligen är något att hypa.

11/23/2006 08:36:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.