tisdag, januari 16, 2007

Stilla överseende

när jag blir gammal
tänker jag inte
låta mig provoceras
i fall någon

sätter sig på höga hästar
tror sig förmer
ljuger för sig själv
avundas hela världen
låter sig trampas på
pratar om sina brister hela tiden
fast alltid i förtäckta ordalag

I händelse av att jag stöter på
någon sådan människa
kommer jag enbart tänka:

”håhå ja ja, sådana är vi,
vi snirklar till det hela och hittar på
för att orka med vårt ok”

och inte som nu:
rosenrasande

jag är fortfarande
ung
uppenbarligen


Andra bloggar om: , , , , ,

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vem i all världen har du träffat på nu. Dum fråga det finns många.
Isapisa

1/16/2007 09:04:00 fm  
Blogger Morelli said...

Syrran, det här är EN DIKT som ska beskriva ett generellt problem......

1/16/2007 09:06:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Den var ihoptryckt första gången jag tittade så det såg ut som du skrivit i raseri. Nu ser det bättre ut. Det är en bra dikt. Bra att du inte är rasande. Isapisa

1/16/2007 09:11:00 fm  
Blogger Morelli said...

Tack! ja, det är problem med blogger- man kan inte göra radbrytningar i texten utan man måste gå in och göra html-kodning "breaks" mellan varje rad och två "breaks" mellan varje stycke för att det ska se snyggt ut. De som RSS flöde på min blogg borde alltså fått tio tolv nya flöden innan dikten satte sig...

1/16/2007 09:17:00 fm  
Blogger Hanna said...

:)

1/16/2007 09:45:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tror jag ska bli tvärtom. Ilsknare...-tror jag. Fast jag vet inte. G.

1/16/2007 11:11:00 fm  
Blogger rosa fluff said...

"Snirklar till det" Det var bra!

1/16/2007 04:11:00 em  
Blogger Unknown said...

"när jag blir gammal
tänker jag inte
låta mig provoceras
i fall någon

sätter sig på höga hästar


I händelse av att jag stöter på
någon sådan människa
kommer jag enbart tänka:

”håhå ja ja, sådana är vi,
vi snirklar till det hela och hittar på
för att orka med vårt ok”
…"

Riklig välbetänkta ord!

1/16/2007 09:51:00 em  
Blogger Jenny Morelli said...

"snirkla" är nog en slags hybrid mellan "krångla" o "slingra" men anspelar också lite brodyrkaktigt på tidigare inlägg om dostojevski, att man ska brodera insidan av sin vante..

1/17/2007 10:02:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.