måndag, februari 26, 2007

Och ingen var den andra lik

Måndag morgon. Jag funderar på att få tag i Annica Dahlströms bok och ta reda på vad hon egentligen skriver. De flesta av mina vänner har skällt på henne. Och jag har- utan att ha läst henne eller varit insatt i ämnet- försvarat henne. "Hur kontroversiellt kan det egentligen vara att det finns skillnader mellan hjärnorna eller att vi även är däggdjur" har jag till exempel sagt. Men nu måste jag nog se ned egna ögon om hon är ute och cyklar eller ej. Och även om hon har helt fel så borde vi väl tillåta hennes åsikter. Är inte det som kallas tolerans? Var är boken? På nätet hittar jag bara en massa rasande kritik om henne.... Det skulle kunna vara ett livsprojekt som heter duga- att få naturvetare och humanister att ta lyssna på varandras argument lugnt och sakligt. Den uppgiften kräver sin egen Thomas av Aquino skulle jag tro. I eftermiddag ska jag skriva en stipendieansökan. Jag förstår egentligen inte hur man gör. Men jag har på lut att ansökan kommer att bli jätte-jättebra. Fast först ska jag träna core på KI. Och skicka i väg en text. Och se över strumpsituationen i vardagsrummet. Andra bloggar om: , , , , ,

10 Comments:

Blogger rosa fluff said...

det är intressant när folk kritiserar fast dom själva inte läst något hon har skrivit. jag avvaktar.
Fast hennes teori om matte kan jag direkt avfärda.

2/26/2007 10:55:00 fm  
Blogger Morelli said...

Va? hittar inget beröm för "strumpor-photoshop-plastic wrap"-konsten. Nåja, jag får väl dunka mig själv i ryggen- snyggt jenny! verkligen!

2/26/2007 02:48:00 em  
Anonymous Anonym said...

Det är alltså det som blir över när du har sorterat tvätten? Och som du gör konst av?
Verkligen jättefint Jenny.....
Isapisa

2/26/2007 04:21:00 em  
Blogger Morelli said...

japp,tack syrran! vad bryr jag mig om berömmelse? det räcker med lite beröm. Nu måste jag dra o hämta mr Ville C

2/26/2007 04:30:00 em  
Blogger rosa fluff said...

Nämen Jenny vilken schyst bild förresten!
Aha, plastic wrap, det var därför jag vid första anblicken trodde att det var din kondomsamling.

2/26/2007 10:21:00 em  
Blogger Unknown said...

Hej Jenny! Det kunde lika gärna ha varit en Andy Warhol tavla, väldigt häftig med andra ord.
Ciao

2/26/2007 10:38:00 em  
Blogger Morelli said...

Åh tack tack! men nu räcker det med berömmare känner jag- jag rodnar

2/27/2007 07:04:00 fm  
Blogger Gitto said...

Jenny, jag håller med dig. Jag tycker det vore märkligare och mer kontroversiellt att säga att mäns och kvinnors hjärnor är exakt likadana när vi idag vet att fysionomin i övrigt skiljer sig på snart sagt varje område, vilket gör det till ett stort problem att i princip alla läkemedel testas enbart på män. Jag är inget fan av Annica Dahlström eftersom hon känns sjukt populistisk, men det finns seriös forskning på området som faktiskt tyder på att män och kvinnor tänker olika. Och det vet väl alla som levt ihop med det motsatta könet...

2/27/2007 07:52:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har precis läst Annica Dahlströms bok och jag känner mig lurad på 267SEK och några timmar av min tid. Av alla bokstavligen hundratals böcker jag köpt var detta den som gav minst för pengarna.

Ostrukturerad, fullständigt utan referenser, mängder av omtag, uselt språk, en blandning av slarvig populärvetenskap och politisk pamflet. Jag hade väntat mig en redogörelse av vetenskapens ståndpunkt vad avser skillnder mellan könen och det får man, kanske, på 5-10 sidor. Resten är ett ständigt upprepande av Dahlströms teser: kvinnor med maskuliniserade hjärnor (som hennes) och som därmed är ärnade för stora uppgifter i samhället borde ha rätt till barnflickor, kvinnor bör ha öveseende med mäns sexuella snedsteg, prostitution är bra, daghem skadar barnen, flickor skall inte klä sig utmanande för då kan pojkarna inte lägga band på sig med våldtäkter som följd, osv.

Vare sig man delar Dahlströms uppfattningar eller inte, så är det tröttsamt att få dem upprepade gång på gång boken igenom. Det hade varit helt OK om Dahlström först redovisat (med referenser) vetenskapens resultat och därefter diskuterat dessa, följt av mer privata funderingar och slutsatser. Det hade varit ärligt. Nu försöker hon ge vetenskaplig status åt lösliga resonemang med hjälp av sina titlar. Kollade därför vad hon publicerat (ProQuest) och fann Dahlström som femte författare till en (sic) artikel från 1986. Hon har, verkar det, inte publicerat sig på över tjugo år och kallar sig forskare.

Hade jag vetat, så skulle jag aldrig köpt Annica Dahlströms bok utan lagt tiden på att leta upp och läsa några artiklar inom ämnet istället.

3/11/2007 02:50:00 em  
Blogger Jenny Morelli said...

lars h: efter din kritik tappade jag helt lusten att läsa boken- har inte fått den ännu fr bibblan o kommer definitivt inte att lägga 267 SEK på den.

3/11/2007 02:58:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home




Copyright © Jenny Morelli 2007. Alla rättigheter förbehållna.